Stabilność finansowa, awans zawodowy czy work-life balance? Czego chcą pracownicy?
2024-09-23 09:10
Stabilne finanse priorytetem Polaków © Freepik
Przeczytaj także: To nowe technologie nie pensja zatrzymują w firmie młode talenty?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie umiejętności rozwijamy, aby nadać rozpędu karierze zawodowej?
- Jakie formy spędzania wolnego czasu preferują przedstawiciele pokoleń Y i Z?
- Jakie ambicje zawodowe najczęściej im towarzyszą?
Stabilne finanse, czas z bliskimi i zdrowie – oto priorytety Polaków
Eksperci z platformy edukacyjnej Preply przebadali ponad pięć tysięcy osób z dziewięciu państw, aby dowiedzieć się, jak prezentują się nawyki, trendy i tendencje związane z aspiracjami, motywacjami zawodowymi oraz podejściem do nauki wśród różnych narodowości.
W badaniu wzięli udział przedstawiciele pokolenia Z (osoby w wieku 18–29) i milenialsów (30–43). Okazuje się, że niezależnie od wieku, płci czy kraju pochodzenia najczęściej powtarzający się cel życiowy pozostaje niezmienny. Aż 61% spośród wszystkich respondentów wskazało, że uzyskanie stabilności finansowej jest dla nich najważniejsze.
fot. mat. prasowe
Ambicje zawodowe wg płci
Zdrowie fizyczne istotniejsze niż założenie rodziny
Nie inaczej prezentują się wyniki uzyskane przez Polaków, gdyż stabilne finanse wskazało łącznie 60% z nich. Mniej o bezpieczeństwo swojego portfela troszczą się jedynie Niemcy (53%) i Turcy (44%).
fot. mat. prasowe
Ambicje zawodowe wg popularności wskazania
Na drugim miejscu wśród naszych życiowych priorytetów znalazł się rozwój zawodowy (wskazało go 37% ankietowanych z Polski), na trzecim – spędzanie większej ilości czasu z rodziną i przyjaciółmi (34%), a na czwartym – poprawienie zdrowia fizycznego (28%). Założenie rodziny wskazał tylko co piąty Polak. Nieco częstszą odpowiedzią było natomiast posiadanie partnera romantycznego.
fot. mat. prasowe
Odsetek osób korzystających z asystentów AI
Polacy dążą do awansu, Meksykanie zakładają firmy
Na tle innych narodowości wyróżnia nas podejście do rozwijania kariery. Mimo że na zachowaniu work-life balance zależy nam równie mocno co Amerykanom, Argentyńczykom czy Meksykanom, to nasze ambicje na polu zawodowym nieco się różnią.
fot. mat. prasowe
Odsetek osób rozwijających daną umiejętność w celu zawodowym
Polacy – podobnie jak Koreańczycy i Turcy – jako jeden z głównych celów zawodowych wskazują zdobycie uznania w pracy. Mówi o nim 38% ankietowanych pochodzących z Polski. W tej kwestii Meksykanie są naszym całkowitym przeciwieństwem. Zawodowego uznania chce tam jedynie co piąty mieszkaniec, a awansu – co czwarty.
Dla porównania: awans jako jeden z głównych celów w pracy wskazało 35% Polaków. To najwyższy wynik spośród wszystkich przebadanych przez platformę krajów. O założeniu własnego biznesu myśli z kolei 27% z nas. Tymczasem w Meksyku chce tego niemal co druga (44%) osoba.
fot. mat. prasowe
Odsetek osób uczących się obecnie języka obcego
Jesteśmy w czołówce, jeśli chodzi o korzystanie z AI
Ankietowani zostali również zapytani o to, czy na co dzień korzystają z pomocy sztucznej inteligencji. Okazuje się, że Polska jest w czołówce państw, które najszybciej zaadaptowały technologię AI (korzysta z niej 60% badanych) – zaraz po Turcji (61%) oraz obok Hiszpanii i Argentyny (po 60%). Co zaskakujące, Stany Zjednoczone i Japonia pozostają w tyle, jeśli chodzi o sięganie po pomoc sztucznej inteligencji.
fot. mat. prasowe
Priorytety życiowe wg popularności wskazania
Respondenci z całego świata najczęściej wspierają się ChatGPT w celu zbierania informacji i gromadzenia danych (34%), generowania tłumaczeń z języków obcych (34%), a także realizowania zadań w pracy (33%). Aż 22% „zetek” i milenialsów bierze udział w szkoleniach lub samodzielnie zgłębia tajniki AI, aby wykorzystać je potem zawodowo.
Jest to tym samym druga najpopularniejsza umiejętność, w której doskonalą się młodzi pracownicy – zaraz po nauce języków obcych, którą w ankiecie Preply wskazało prawie 3 na 10 respondentów.
67% Polaków uczy się obecnie języka obcego
Jak podkreślają eksperci Preply, nauka języków obcych wciąż pozostaje numerem jeden, jeśli chodzi o umiejętności, które najczęściej rozwijamy w celach zawodowych. Aż 73% ankietowanych z całego świata twierdzi, że zna przynajmniej jeden język obcy. Nie wszystkie narody przykładają jednak tak dużą wagę do uczenia się języków i poznawania nowych kultur. Dla przykładu: zaledwie 42% Amerykanów i 46% Japończyków mówi w innym języku niż ojczysty.
Jak wynika z badania, obecnie aż 67% Polaków uczy się przynajmniej jednego języka obcego. To więcej niż średnia krajowa, która wynosi 53%. Wypadamy też lepiej niż Niemcy (41%) czy Amerykanie (43%), ale nieco słabiej niż Turcy (73%).
fot. mat. prasowe
Rosnące na znaczeniu wartości konsumenckie
Preferowane metody nauki różnią się na całym świecie
Polacy wyróżniają się również w kwestii wybieranych metod nauki (języków i nie tylko). Jak się bowiem okazuje, najbardziej lubimy się uczyć przez praktykę. Jako ulubioną formę zgłębiania wiedzy wskazało ją niemal 40% dorosłych Polaków przed 43. rokiem życia. Drugim najpopularniejszym sposobem nauki jest oglądanie filmów online, trzecim – czytanie książek lub artykułów, a czwartym – prywatne lekcje z korepetytorem.
Kwestia ta diametralnie odróżnia nas od Koreańczyków, którzy stronią od uczenia się poprzez praktykę, ale znacznie chętniej niż inne narody wybierają w tym celu wsparcie sztucznej inteligencji.
fot. mat. prasowe
Top 5 ulubionych form spędzania wolnego czasu
Ekscytujące jest obserwowanie, jak szerokie zastosowanie mają narzędzia takie jak ChatGPT, np. w celu generowania tłumaczeń językowych. Z naszego badania wysuwa się jednak inny ważny wniosek. Rola człowieka w procesie nauki nadal pozostaje niezastąpiona. Uczniowie na całym świecie pragną budowania więzi, poznawania nowych ludzi i nauczycieli, którzy inspirują oraz motywują. To jest właśnie rola, jaką pełnią korepetytorzy Preply – podsumowuje Kirill Bigai, współzałożyciel i dyrektor generalny Preply.
fot. mat. prasowe
Zastosowanie ChatGPT
Metodologia
Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2024 roku. Udział w nim wzięło 5401 uczestników ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Hiszpanii, Polski, Meksyku, Argentyny, Japonii, Korei Południowej i Turcji (po około 600 odpowiedzi na każdy kraj). Uczestnicy zostali podzieleni według płci (2677 mężczyzn i 2695 kobiet) oraz wieku (2651 przedstawicieli pokolenia Z i 2750 – milenialsów).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)