eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySztuczna inteligencja wyrównuje szanse między MŚP a dużym biznesem

Sztuczna inteligencja wyrównuje szanse między MŚP a dużym biznesem

2024-12-15 00:30

Sztuczna inteligencja wyrównuje szanse między MŚP a dużym biznesem

Sztuczna inteligencja wyrównuje szanse między MŚP a dużym biznesem © Freepik

Wykorzystanie sztucznej inteligencji zatacza coraz szersze kręgi, a jej obecność w biznesie jest już właściwie powszechna. I mowa tu nie tylko o gigantach rynkowych, ale również o sektorze MŚP. Jak przekonuje Salesforce, narzędzia AI mogą w skuteczny sposób wyrównywać szanse pomiędzy małymi i średnimi przedsiębiorstwami a firmami o znacznie szerszym zasięgu.

Przeczytaj także: Polskie firmy coraz chętniej wdrażają sztuczną inteligencję

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jaki odsetek małych i średnich przedsiębiorstw pracuje ze sztuczną inteligencją?
  • Jakie są najważniejsze priorytety małych i średnich przedsiębiorstw?
  • W jaki sposób sektor MŚP wykorzystuje AI?

Inwestycje w AI są oznaką wzrostu


Obecnie 75% małych i średnich przedsiębiorstw przynajmniej eksperymentuje ze sztuczną inteligencją, a rozwijające się firmy przodują w jej wdrażaniu (83%). Wydaje się, że ta luka będzie się powiększać - 78% rozwijających się małych i średnich firm planuje zwiększyć swoje inwestycje w sztuczną inteligencję w przyszłym roku, w porównaniu z 55% firm które słabną.

Różne podejścia odzwierciedlają szersze priorytety biznesowe: podczas gdy firmy w stagnacji oraz w fazie spowolnienia koncentrują się głównie na pozyskiwaniu klientów, rozwijające się MŚP inwestują w poprawę doświadczeń klientów i możliwości technologiczne, które napędzają zrównoważony wzrost.

Sztuczna inteligencja wyrównuje szanse między MŚP a dużym biznesem

Większość firm z sektora MŚP twierdzi, że AI zwiększa ich przychody.


Badanie Salesforce pokazało także najważniejsze priorytety małych i średnich przedsiębiorstw. Na pierwszych miejscach znalazły się:
  1. Pozyskiwanie nowych klientów
  2. Poprawa doświadczeń klientów
  3. Poprawa rozwoju / szkolenia pracowników
  4. Wdrażanie nowych narzędzi / technologii
  5. Poprawa wykorzystania narzędzi / technologii, które firma już posiada.

Liderzy MŚP, którzy nie wdrożyli sztucznej inteligencji, mogą nie dostrzegać jej powszechności. Podczas gdy 80% osób korzystających ze sztucznej inteligencji uważa, że technologia ta jest powszechnie stosowana wśród ich rówieśników, tylko jedna trzecia osób niebędących jej użytkownikami zgadza się z tym stwierdzeniem.
Sztuczna inteligencja wyrównuje szanse między małymi i średnimi firmami, a większymi przedsiębiorstwami - powiedział Kris Billmaier, EVP, Salesforce. - Małe i średnie firmy korzystające z AI widzą realne zyski w swoich operacjach, od poprawy wydajności, aż po silniejsze relacje z klientami. Ci, którzy zbyt długo zwlekają z inwestycją, ryzykują pozostanie w tyle, ponieważ pierwsi użytkownicy zwiększają swoją przewagę.

Małe i średnie firmy korzystające ze sztucznej inteligencji dobrze oceniają perspektywy tej technologii: 78% z nich twierdzi, że będzie ona przełomem dla ich firmy. Już teraz 87% respondentów korzystających ze sztucznej inteligencji twierdzi, że pomaga im ona skalować operacje, a 86% widzi poprawę marż. Technologia ta przekształca zarówno funkcje związane z obsługą klienta, jak i funkcje operacyjne, z najważniejszymi przypadkami użycia, w tym:
  1. Optymalizacja kampanii marketingowych
  2. Generowanie treści
  3. Zautomatyzowane rekomendacje dla klientów
  4. Narzędzia wyszukiwania w języku naturalnym
  5. Zautomatyzowane chatboty serwisowe

Zespoły serwisowe skracają czas rozwiązywania spraw, podczas gdy zespoły sprzedażowe wykorzystują sztuczną inteligencję do automatycznego przygotowywania spersonalizowanych wiadomości e-mail dotyczących potencjalnych klientów i rekomendowania przedstawicielom kolejnych działań. Zespoły marketingowe zwiększają współczynniki konwersji dzięki punktacji leadów opartej na sztucznej inteligencji, zmniejszają wskaźniki rezygnacji z subskrypcji dzięki zautomatyzowanym listom e-mailowym i nie tylko.

Jak wiodące małe i średnie firmy maksymalizują sukces AI


Badanie identyfikuje również wyraźne wzorce w tym, jak odnoszące sukcesy małe i średnie firmy podchodzą do wdrażania sztucznej inteligencji.

Najpierw dane


Systemy AI są szkolone i stale wykorzystują dane, więc jakość danych bezpośrednio determinuje wyniki. Niedokładne dane mogą prowadzić do szkodliwych błędów. 74% rozwijających się MŚP zwiększa inwestycje w zarządzanie danymi, w porównaniu do 47% firm będących w stagnacji oraz w fazie spowolnienia.

Zintegrowane podejście


Gdy systemy płynnie ze sobą współpracują, sztuczna inteligencja może uzyskiwać dostęp do danych i działać na ich podstawie w całej firmie - od sprzedaży i marketingu, po usługi i back office. W porównaniu do małych i średnich firm o malejących przychodach, te rozwijające się dwukrotnie częściej posiadają zintegrowany stos technologiczny (66% vs 32%), unikając problemów związanych z silosowymi danymi i nieefektywnością typową dla posiadania wielu samodzielnych aplikacji.

Bezpieczeństwo i zaufanie


Bezpieczeństwo jest największym wyzwaniem technologicznym dla małych i średnich przedsiębiorstw, co odzwierciedla rosnącą wagę zarządzania wrażliwymi danymi biznesowymi w miarę rozszerzania możliwości AI przez MŚP. Kształtuje to ich decyzje zakupowe: 81% liderów MŚP twierdzi, że wydałoby więcej na technologię od zaufanych dostawców.

Następna fala: Agenci AI


Fundamenty budowane obecnie przez małe i średnie firmy - takie jak zarządzanie danymi, zintegrowane systemy, bezpieczeństwo i zaufane partnerstwa - również pozycjonują te firmy na następną falę sztucznej inteligencji: agentów, którzy mogą uczyć się, dostosowywać i podejmować działania w całej firmie.
Kiedy małe i średnie firmy stosują najlepsze praktyki AI, nie tylko optymalizują swoją obecną technologię. Przygotowują się również na nadchodzącą erę agentów AI, w której agenci mogą wykonywać pracę, wyszukując odpowiednie dane, analizując je w celu sformułowania planu, a następnie wykonując plan - bez interwencji człowieka - dodałł Billmaier. - Małe i średnie firmy, które zbudowały silne fundamenty, są doskonale przygotowane do korzystania z rozwiązań takich jak Agentforce w celu zwiększenia liczby pracowników, skalowania siły roboczej i obniżenia kosztów.

Metodologia
Dane zawarte w niniejszym raporcie pochodzą z podwójnie anonimowej ankiety przeprowadzonej od 3 sierpnia do 16 września 2024 roku. Ankieta wygenerowała 3350 odpowiedzi od liderów małych, średnich i rozwijających się firm (zatrudniających do 200 pracowników) z Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Azji i Pacyfiku oraz Europy. Więcej informacji demograficznych można znaleźć w pełnym raporcie „Small & Medium Business Trends”.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: