Coca-Cola czy Pepsi - który napój wybiorą Polacy na święta?
2024-12-23 11:23
Coca-Cola czy Pepsi? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Jest nowy ranking detalistów: które marki Polacy oceniają najlepiej?
Według danych eLeader, spółki technologicznej specjalizującej się w dostarczaniu rozwiązań do wspierania sprzedaży, Coca-Cola i Pepsi zajmują około 40 proc. powierzchni sklepowych półek z napojami gazowanymi, nie licząc marek własnych sieci sklepów. Stąd w trakcie Świąt można zauważyć ich zaciętą rywalizację o konsumenta. Największą część półek Pepsi i Coca-Cola zajmują w sieciach Lidla, Netto i Biedronki. W Lidlu od początku IV kwartału wspólnie zajmowały aż 71 proc. półki z napojami gazowanymi, nie uwzględniając marek własnych sieci sklepów.Przed świętami często dokonujemy szybkich wyborów zakupowych i niejednokrotnie kupujemy najlepiej pozycjonowane na półkach produkty. Na tym właśnie wygrywają marki, które zajmują największą część ekspozycji. Analiza eLeader pokazuje, że Coca-Cola i Pepsi oprócz kampanii marketingowych prowadzą także zaciętą rywalizację o uwagę klientów na sklepowych ekspozycjach zwłaszcza w obszarze swoich flagowych brandów. Znacząco wygrywają z innymi markami. W listopadzie obie popularne marki, zajmowały wspólnie 38 proc. ekspozycji, nie licząc marek własnych sieci sklepów. Po Coca-Coli i Pepsi kolejny w rankingu jest dopiero Schweppes zajmujący 8 proc. ekspozycji. W związku z tym na większości świątecznych stołów będzie gościć prawdopodobnie Coca-Cola lub Pepsi – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
Te napoje gazowane przejęły półki
Z przeprowadzonej analizy ekspozycji półkowej wynika, że od września można zauważyć dominację Coca-Coli. Jej udział, nie licząc marek własnych sieci sklepów, stale utrzymuje się na poziomie około 19,5 proc. W tym samym czasie marka Pepsi systematycznie zwiększała swoją obecność – we wrześniu jej udział wynosił 16,7 proc., a pod koniec listopada wzrósł do 18 proc. Wśród dużych sieci handlowych od początku IV kwartału dominacja Coca-Coli jest najbardziej widoczna w Aldi, gdzie marka ta zajmuje ponad 45 proc. powierzchni półek napojów, bez uwzględniania marki własnej sieci. Z kolei w Lidlu to Pepsi jest nieznacznie bardziej widoczna z wynikiem 39 proc., podczas gdy Coca-Cola zajmuje tam 32 proc. ekspozycji. Inne widoczne w sklepach napoje gazowane to Schweppes, który w ciągu ostatniego kwartału zajmował średnio 8 proc. półek oraz Helena z 5,5 proc. udziałem.
Natomiast w przypadku ekspozycji marek własnych sieci sklepów, w kategorii napojów gazowanych szczególnie wyróżniają się Aldi i Biedronka, gdzie od początku listopada zajmowały one odpowiednio 44,8 proc. i 38,2 proc. półek. Z kolei w Lidlu obecność marki własnej w ekspozycji jest na poziomie 17,5 proc.
fot. mat. prasowe
Udziały w półce brandów napojów gazowanych w 14 sieciach handlowych w Polsce
Na popularność poszczególnych marek mogą wpływać czynniki, takie jak cena, lojalność konsumenta, tradycja czy akcje promocyjne. Coca-Cola od lat 20. ubiegłego wieku prowadzi świąteczną kampanię reklamową, a jej ciężarówka stała się nieodłącznym symbolem świątecznego klimatu. Pepsi próbuje dorównać swojemu konkurentowi, tworząc różnorodne kampanie z niebieskim Mikołajem lub chwytliwymi hasłami. Popularne jest także promowanie sprzedaży w wielosztukach za atrakcyjną cenę, na które decyduje się wiele marek w tym okresie.
Badanie ekspozycji napojów gazowanych na sklepowych półkach eLeader wykonał na podstawie danych obejmujących okres do końca listopada z 14 sieci handlowych za pomocą narzędzia Shelf Recognition AI, które umożliwia producentom automatyczną analizę ekspozycji jedynie za pomocą zdjęcia sklepowej półki wykonanego smartfonem. Nie jest to pierwsze takie badanie przeprowadzone przez polską firmę. Wcześniej eLeader wykorzystał tą samą technologię, by przedstawić m.in. ekspozycje piw, musów w tubkach czy napojów energetycznych. Wyniki wszystkich badań można znaleźć na stronie eLeader.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)