Transport, logistyka i motoryzacja: rekrutacja czy zwolnienia pracowników?
2025-01-08 10:42
4 na 10 firm z branży transportu, logistyki i motoryzacji planuje nowe rekrutacje © Freepik
Przeczytaj także: 4 na 10 pracodawców w Polsce nie planuje rekrutacji pracowników w I kw. 2025 roku
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Czy w transporcie, logistyce i motoryzacji należy spodziewać się zwolnień pracowników?
- W jaki sposób firmy logistyczne mogą reagować na zmiany rynkowe?
- Jakich pracowników w szczególności potrzebuje transport?
Prognoza zatrudnienia w branży transportu, logistyki oraz motoryzacji na rozpoczynający się właśnie I kwartał 2025 roku wynosi +22%, co wskazuje na optymistyczne perspektywy co do rekrutacji pracowników i wiele nowych ofert pracy dla kandydatów planujących zmianę organizacji (źródło: „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”).
W porównaniu rocznym można zauważyć wzrost o 4 punkty procentowe. Dane rynkowe wskazują, że 4 na 10 firm z tego sektora chce wzmacniać zespoły o nowych pracowników, tyle samo organizacji nie planuje zmian w zatrudnieniu. Jedynie 2 na 10 pracodawców deklaruje konieczność zwolnień pracowników.
fot. Freepik
4 na 10 firm z branży transportu, logistyki i motoryzacji planuje nowe rekrutacje
Branża transportu, logistyki i motoryzacji odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, a wyniki raportu jasno pokazują, że w pierwszym kwartale nadchodzącego roku sektor ten utrzyma wysokie tempo rozwoju. Wysoka prognoza rekrutacyjna, plasująca branżę na drugim miejscu zaraz po IT, to znaczący sygnał stabilności, a także potencjału wzrostowego, mimo dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego – mówi Bartłomiej Deleżyński, ekspert rynku pracy z Manpower.
Firmy planujące nowe rekrutacje pracowników są dowodem na to, że sektor ten pozostaje motorem napędowym zatrudnienia w Polsce, zwłaszcza, że wskaźnik ten wzrósł rok do roku o 4 punkty procentowe, natomiast spadek kwartalny wskazuje na pewne wyhamowanie optymizmu wśród pracodawców. Jest to najprawdopodobniej wynik sezonowości branży. Z punktu widzenia planów zatrudnienia, szczególnie interesujący jest fakt, że 4 na 10 firm nie planuje żadnych zmian w liczbie pracowników. Oznacza to, że pomimo pewnych wyzwań gospodarczych, branża zachowuje zdolność do adaptacji, jak również stabilność na tle innych sektorów.
Natomiast organizacje deklarujące konieczność redukcji etatów mogą wskazywać na konieczność dostosowania struktury kadrowej w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynkowe – dodaje ekspert.
Mówiąc o rynku pracy w branży transportu, logistyki i motoryzacji, nie można nie wspomnieć o niedawnych perturbacjach sektora automotive.
Problemy w branży, w tym spadek produkcji i zamykanie fabryk w Niemczech, niewątpliwie wpłyną na polski rynek pracy. Automotive jest jednym z głównych klientów transportu oraz logistyki, a redukcje w tym obszarze mogą przełożyć się na zmniejszenie zapotrzebowania na usługi świadczone przez polskie organizacje, szczególnie w obszarze przewozu komponentów i gotowych pojazdów. Jednakże sektor transportu, logistyki i motoryzacji wykazuje dużą zdolność do dywersyfikacji działalności. W przypadku zmniejszenia aktywności automotive, firmy logistyczne mogą skupić się na innych segmentach rynku, takich jak handel e-commerce czy transport towarów spożywczych, co może zrekompensować straty wynikające ze wspomnianych wyzwań.
Co więcej, logistyka kontraktowa oraz magazynowanie to obszary, w których widać wzrost popytu, co pozwala na pewną elastyczność w reagowaniu na zmiany rynkowe – podkreśla Bartłomiej Deleżyński.
Zdaniem eksperta Manpower, w transporcie nadal istotne pozostaną stanowiska kierowców pojazdów ciężarowych, zwłaszcza w przewozach międzynarodowych, choć coraz większe znaczenie zyskują innowacje technologiczne, takie jak pojazdy autonomiczne.
Można spodziewać się więc wzrostu zapotrzebowania na techników i inżynierów zajmujących się utrzymaniem oraz serwisowaniem tego typu rozwiązań. Rola logistyki miejskiej również będzie zyskiwać na znaczeniu, co przełoży się na wzrost zapotrzebowania między innymi na kurierów, koordynatorów tras, jak również specjalistów do spraw zrównoważonego transportu – dodaje.
Perspektywy dla branży transportu, logistyki i motoryzacji w krajach EMEA są na niemal identycznym poziomie, jak te deklarowane przez pracodawców w Polsce – tutaj średnia prognoza zatrudnienia wynosi +21%. 4 na 10 organizacji planuje pozyskiwanie nowych pracowników, taki sam odsetek firm nie chce zmian w liczebności swoich zespołów. Z ewentualnością redukcji etatów liczy się natomiast 2 na 10 organizacji.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)