eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy10 zaskakujących trendów w polskiej gastronomii

10 zaskakujących trendów w polskiej gastronomii

2025-01-27 08:38

10 zaskakujących trendów w polskiej gastronomii

Bułkę przez Bibułkę © fot. mat. prasowe

Nowe badanie i raport MADE FOR RESTAURANT 2024/2025 rzuca światło na 10 najbardziej aktualnych i nierzadko dość zaskakujących zjawisk, które zaznaczają swoją obecność w polskiej gastronomii. Pod lupę wzięto opinie gości restauracji, które opatrzono komentarzami restauratorów. Oto, jak jawi się branża gastronomiczna w oczach osób z jednej i drugiej strony baru.

Przeczytaj także: Gastronomia zadłużona na ponad miliard złotych. Czy sezon imprez okolicznościowych pomoże?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Ile goście są w stanie wydać w ulubionych restauracjach?
  • Jakie są kluczowe czynniki sukcesu w gastronomii?
  • Jak połączyć ekologię z biznesem i przełożyć na sukces restauracji?
  • Czy i jak wprowadzić roślinne menu do restauracji?

Na rynek wjeżdża totalnie świeży obraz polskiej gastronomii – badanie, komentarze i raport Instytutu ARC Rynek i Opinia oraz platformy Made For Restaurant. Przebadaliśmy 1000 gości restauracji, a badanie skomentowało 6 restauratorów z różnych polskich miast oraz wielu ekspertów: prawników, marketingowców, producentów, dostawców oraz ekonomistów. Zapraszam do odkryć – mówi inicjatorka badania Agnieszka Małkiewicz.

Część 1 - ZJAWISKA
Oto cała prawda o polskiej gastronomii AD 2024.


  • Koniec ery szefów kuchni – celebrytów? Tylko dla 1 proc. gości znany szef kuchni jest najważniejszym powodem wyboru restauracji. Bardziej zależy nam na jakości jedzenia (dla 35 proc. gości jest to najważniejsze), cenach (17 proc. wskazań na pierwszym miejscu) i czystości (12 proc. wskazań). Być może nie oznacza to jednak końca ery szefów kuchni – celebrytów. Dla części gości – szczególnie tych bardziej wymagających i poszukujących unikalnych doświadczeń kulinarnych – obecność znanego szefa kuchni wciąż może być istotnym atutem, który podnosi prestiż lokalu.
  • Nie żałujemy na restauracje. Lubimy jeść na mieście i nie przeszkadza nam aż tak bardzo, że jest drożej, gdy w zamian otrzymujemy coś ekstra. 60 proc. gości lokali jest skłonnych zapłacić więcej za wyższą jakość jedzenia, 46 proc. – jeśli może liczyć na doskonałą obsługę, a 42 proc. – gdy lokal wyróżnia się wyjątkową atmosferą i wystrojem. W większości wydajemy w restauracjach więcej (27 proc. gości) lub tyle samo co w ubiegłym roku (40 proc.). Jednocześnie 62 proc. gości ma oko na dobre ceny i wskazuje, że jest to czynnik wpływający na decyzję o ponownej wizycie w lokalu.
  • No Lo. Nowy bezalkoholowy kierunek w polskich restauracjach zdobywa serca klientów. Niemal dwie trzecie gości (63 proc.) uważa, że obecność koktajli bezalkoholowych (mocktajli) w menu restauracji to atrakcyjny trend. Równie wysoko oceniany jest trend na lokalne napoje alkoholowe – np. rzemieślnicze piwa czy regionalne wina, ale to już inna kultura picia.
  • Kulinarny patriotyzm, ale… Kulturowo z naszą tolerancją bywa różnie, ale kulinarnie jesteśmy otwartym narodem. I choć na naszych talerzach dominuje patriotyzm (83 proc. gości restauracji zamawia dania kuchni polskiej), to jednocześnie 58 proc. gości wybiera kuchnię włoską, 41 – azjatycką, 36 – amerykańską, a 30 – turecką. Co ciekawe, 46 proc. badanych jest bardzo ciekawych nowych dań o nieznanych nazwach i chętnie lub nawet bardzo chętnie wybiera je z menu.
  • Trip Advisor do lamusa. Nie tylko tradycyjna poczta pantoflowa (62 proc.), ale też jej bardziej nowoczesna forma, czyli social media, są najbardziej skutecznym nośnikiem informacji o restauracjach. 42 proc. gości tam właśnie dowiaduje się o lokalach gastronomicznych. Wciąż najczęściej czerpiemy wiedzę o lokalach z boomerskiego Facebooka (33 proc). Za nim pozbawiony ostatnio kultowego ludzkiego głosu Google Maps (25 proc.), potem Instagram (15 proc.), a na szarym końcu Trip Advisor, na którego punkcie restauratorzy do tej pory szaleli. Tylko 4 proc. gości czerpie wiedzę o restauracjach z tego źródła.

 

1 2 3

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: