Sen, seks i smartfony, czyli nocne zwyczaje Polaków
2025-02-20 00:30
Przeczytaj także: Czy smartfony i aplikacje rządzą życiem młodych Polaków?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Ile godzin przesypia statystyczny Polak?
- Jak często korzysta z telefonu w porze nocnej?
- Które aplikacje zyskują na popularności po zmroku?
Czy Polacy faktycznie śpią tyle, ile deklarują?
Zgodnie z danymi GUS przeciętny czas snu wynosi 8,5 godziny. Jednak analiza aktywności nocnej użytkowników smartfonów, przedstawiona w raporcie SEN, SEKS i SMARTFONY, wskazuje, że rzeczywisty czas bez aktywności na telefonie to średnio 7 godzin i 15 minut. Aż 66% badanych korzysta z telefonu w godzinach nocnych (22:00-6:00), a co czwarta osoba pozostaje nieaktywna przez mniej niż 5 godzin, co sugeruje, że znaczna część użytkowników nie zapewnia sobie wystarczającej przerwy od ekranów.
fot. mat. prasowe
Sen, seks, smartfony
Rzeczywisty czas bez aktywności na telefonie to średnio 7 godzin i 15 minut.
Jakie treści dominują w nocy?
Analiza przeprowadzona na potrzeby raportu SEN, SEKS i SMARTFONY wskazuje, że w nocy użytkownicy najczęściej konsumują treści związane z erotyką, kulturą i rozrywką, podczas gdy za dnia wybierają informacje, biznes i finanse. Noc sprzyja bardziej osobistym i emocjonalnym wyborom treści, a także dłuższemu zatrzymywaniu się przy wybranych kategoriach. W tym czasie częściej sięgają po materiały, które nie są narzucane przez algorytmy i reklamy, lecz odzwierciedlają ich indywidualne potrzeby.
Erotyka jako dominująca aktywność nocna
Jak wynika z badania SEN, SEKS i SMARTFONY, najczęściej konsumowaną kategorią treści nocnych są materiały erotyczne. Choć główną grupę odbiorców stanowią osoby w wieku 19-59 lat, to raport ujawnia, że aż 15% seniorów, osób w wieku 60-75, również korzysta z tego typu treści, co jest porównywalne z odsetkiem wśród aktywnie używających aplikacji do komunikowania w nocy, właśnie tej grupy wiekowej.
Cyfrowa intymność i potrzeba bliskości
W badaniu zrealizowanym na potrzeby raportu SEN, SEKS i SMARTFONY zauważalny jest wzrost popularności w godzinach nocnych komunikatorów, takich jak Messenger czy WhatsApp. Interesującym zjawiskiem jest fakt, że osoby oglądające treści erotyczne ponad dwukrotnie częściej tuż po ich konsumpcji przechodzą do aplikacji służących do komunikacji, Może to sugerować potrzebę nawiązania kontaktu, poszukiwania bliskości i relacji międzyludzkich po zetknięciu się z cyfrową formą intymności.
Nota metodologiczna
Dane opracowywane w ramach tego raportu na co dzień zasilają jednoźródłowe badanie mediów na rynku polskim, Mediapanel, oraz narzędzie do crossmediowego pomiaru rynku reklamowego, AdReal.
Analiza powstała w oparciu o dane pochodzące z panelu badawczego Gemius reprezentatywnego dla populacji Polaków 7-75 lat. W badanym okresie obejmował on 2,5 tys. użytkowników smartfonów (hardware panel). Szczegółowe dane z niego przetwarzane są zbiorczo w celu pomiaru konsumpcji internetu, telewizji i radia w Polsce. Okres objęty analizą to 01.07-31.08.2024.
Jeśli nie zaznaczono inaczej, dane prezentowane w raporcie dotyczą aktywności mediowej panelistów w poszczególnych kwadransach doby.
Zmienne/aktywności brane pod uwagę w analizie: ruch www z przeglądarek internetowych na telefonach; aktywności w aplikacjach; słuchanie radia i oglądanie telewizji (badane w oparciu o audiomatching); motion tracking (fizyczny ruch telefonu); nasilenie hałasu (w otoczeniu smartfona).
![Telefony komórkowe: zwyczaje, opłaty i oszczędności [© pixabay.com] Telefony komórkowe: zwyczaje, opłaty i oszczędności](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/telefon-komorkowy/Telefony-komorkowe-zwyczaje-oplaty-i-oszczednosci-250014-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)