Jakie wyzwania niesie postępująca cyfryzacja usług?
2025-03-21 14:07

Jakie wyzwania niesie postępująca cyfryzacja usług? © fot. mat. prasowe
Komunikat PR
Cyfryzacja miała uczynić nasze życie prostszym - szybkie zakupy online, możliwość załatwiania spraw urzędowych bez wychodzenia z domu czy dostęp do bankowości mobilnej to tylko niektóre z udogodnień, które stały się codziennością. Jednak wraz z rozwojem e-usług pojawiły się nowe wyzwania. Nie wszystkie instytucje i firmy nadążają za zmianami technologicznymi, a brak dostępnych cyfrowo stron i aplikacji sprawia, że część społeczeństwa nie może korzystać z usług elektronicznych. Jakie bariery utrudniają pełną cyfryzację i kto na tym traci?Główne cele rozwoju e-usług
Cyfryzacja ułatwia dostęp do usług publicznych i komercyjnych, wpływając na poprawę komfortu użytkowników. Nie tylko upraszcza procesy administracyjne, ale także redukuje koszty związane z obsługą tradycyjnych, papierowych dokumentów. Przykładem jest platforma mObywatel, która umożliwia korzystanie z cyfrowych wersji dokumentów, takich jak dowód osobisty czy prawo jazdy. Dlatego Unia Europejska wspiera inicjatywy sprzyjające rozwojowi usług elektronicznych.
Cyfryzacja a cyberbezpieczeństwo
Urzędy, banki i inne instytucje przetwarzają ogromne ilości informacji, w tym wrażliwe dane osobowe. To sprawia, że stają się one celem cyberataków, takich jak phishing, ransomware czy wycieki baz danych.
Niebezpieczeństwo dotyczy także handlu online – użytkownicy często podają dane kart płatniczych czy adresy zamieszkania. Z roku na rok ataków hakerskich jest coraz więcej, dlatego firmy i instytucje powinny inwestować w najnowsze technologie zabezpieczeń.
Dostęp do elektronicznych usług nie dla wszystkich
Chociaż cyfryzacja usług ma ułatwiać codzienne życie obywatelom, nie wszyscy mogą z w równym stopniu korzystać z dostępnych możliwości. Chodzi przede wszystkim o osoby z niepełnosprawnością oraz seniorów. Z powodu ograniczeń fizycznych lub intelektualnych mają oni specjalne potrzeby, a wiele stron czy aplikacji mobilnych ich nie zaspakaja.
Brak możliwości zmiany kontrastu, nawigacji za pomocą klawiatury oraz korzystania z technologii wspomagających sprawia, że część użytkowników nie może korzystać z usług elektronicznych. To wykluczenie cyfrowe wielu osób.
Narzędzie wspierające walkę z wykluczeniem cyfrowym
Aby przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu, powstają narzędzia pomagające instytucjom i firmom w dostosowaniu ich stron do standardów dostępności. Jednym z nich jest SAT. To narzędzie wspierane przez Unię Europejską. Ma zrewolucjonizować sposób przeprowadzania audytów dostępności.
– SAT bada poszczególne podstrony, sprawdzając zgodność wszystkich elementów z polskimi i międzynarodowymi wytycznymi dostępności cyfrowej, a następnie pomaga wyeliminować błędy. W sytuacji, gdy z tak wielu usług możemy korzystać online, niezwykle ważne jest, aby mogły robić to też osoby z niepełnosprawnością i seniorzy. Dzięki SAT, to możliwe! – mówi prezes SAT, Wojciech Polar.
Tym samym, SAT przyczynia się do eliminacji barier cyfrowych. Nic więc dziwnego, że rozwój narzędzia wsparła Unia Europejska.
Smart Accessibility Technologies Sp. z o.o. otrzymała dotację z Unii Europejskiej na projekt „SAT – platforma dostępności cyfrowej”. Projekt zakłada stworzenie innowacyjnej platformy SaaS, umożliwiającej instytucjom i przedsiębiorstwom analizę, testowanie oraz optymalizację ich zasobów cyfrowych zgodnie ze standardami WCAG i ADA. Rozwiązanie zapewnia obniżenie kosztów dostosowania serwisów nawet o 90%, a także wygodne zarządzanie wieloma domenami poprzez jeden intuicyjny panel.
oprac. : Komunikat PR
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)