Badanie preferencji telewidzów 2006
2006-12-27 00:04
Kto jest Państwa ulubionym telewizyjnym komentatorem sportowym? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Badanie preferencji telewidzów 2005
Różnice pokoleniowe. Dwa modele ogladania telewizji w Polsce.Zgodnie z opinią medioznawcy prof. Wiesława Godzica, ogólnoeuropejskie badanie preferencji widzów przeprowadzone na zlecenie UPC pokazuje odstawanie polskiego modelu oglądania TV od wzorców europejskich: „Polscy widzowie do 30 roku życia prawie nie odbiegają swoim zachowaniem odbiorczym od średniej europejskiej. Mamy jednakże całkiem pokaźną i szybko rosnącą grupę telewidzów coraz starszych: niechętnych zaglądaniu do Internetu, nie lubiących interaktywnych SMS¬owych kontaktów z ekranem, bardzo rzadko nagrywających ulubione programy (może nawet nie mają tych ulubionych?)”.
Co najbardziej lubimy oglądać?
Polacy najbardziej sobie cenią w telewizji wiadomości i aktualności (44%). Odbiegamy pod tym względem od większości widzów w Europie, którzy najchętniej oglądają filmy (52%). Pięć najbardziej popularnych wśród Polaków gatunków telewizyjnych to:
- wiadomości i aktualności (44%),
- filmy (36%),
- seriale (25%),
- komedie (21%),
- programy przyrodnicze (19%).
Futbol ponad wszystko.
Jednym z najważniejszych tematów badania były preferencje widzów w Europie co do sportu w telewizji. Najbardziej popularnym sportem wśród widzów europejskich okazała się piłka nożna - w Europie wskazało na nią 46% widzów, w Polsce aż 58%. Co ciekawe, w Polsce piłka nożna cieszy się największą popularnością również wśród kobiet. Kobiety lubią również jazdę figurową na lodzie (23%), w przeciwieństwie do mężczyzn (2%). Większość z nas (68%) uważa, że piłki nożnej w telewizji jest dokładnie tyle, ile trzeba. To więcej niż europejska średnia (48%). Podobnie jak większość widzów w Europie (52%) Polacy lubią oglądać mecze piłki nożnej przede wszystkim na żywo (78%), nie przepadamy przy tym za programami z analizą.
Publiczna czy prywatna?
W przeciwieństwie do trendów ogólnoeuropejskich, polscy widzowie wolą programy telewizji publicznej od komercyjnej. Europejska średnia rozkłada preferencje łagodniej: 31% przypada telewizji publicznej, 37% komercyjnej. W Polsce 49% wybiera stacje publiczne, 34% - komercyjne. W Polsce bardziej lubią oglądać telewizję publiczną kobiety niż mężczyźni i starsi niż młodsi. Jak komentuje to prof. Wiesław Godzic: „(…) Wśród młodych polskich telewidzów przed trzydziestką już 41% z nich wybiera komercję (wobec 36% stojących twardo za audycjami z Woronicza). A jak dobrze wiemy - młodzi są przyszłością - i nie zanosi się na to, żeby ktoś chciał obalić tę prawdę.”
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl