Badanie preferencji telewidzów 2006
2006-12-27 00:04
Przeczytaj także: Badanie preferencji telewidzów 2005
Polacy w czołówce europejskich „zapperów”.
Do jakiego stopnia planujemy nasze wieczory przed telewizorem? Okazuje się, że w Polsce większość z nas nie planuje w ogóle (56%). Po prostu siadamy przed telewizorem i skaczemy pilotem po programach, zatrzymując się na programach, które akurat nas zainteresują. Pod tym względem plasujemy się w ścisłej czołówce europejskiej. Przed nami są tylko Słowenia (63%) i Rumunia (62%). Wśród młodych polskich telewidzów (do 30.) ta tendencja jest jeszcze bardziej widoczna - aż 66% uprawia „zapping” w porównaniu do średniej europejskiej w tej grupie 50%.W Europie te trendy są bardziej wyrównane: owszem, 40% Europejczyków w ogóle nie planuje, co będzie oglądać, ale drugie tyle codziennie sprawdza, co dzisiaj można zobaczyć w TV. Jeśli już planujemy, co zobaczyć w telewizji, źródłem informacji na ten temat są dla nas przede wszystkim drukowane magazyny z programem telewizyjnym - i to zarówno w Europie (srednia 52%), jak i w Polsce (54%). Na drugim miejscu jest telegazeta, Internet z kolei jest popularny głównie wśród młodszych widzów.
fot. mat. prasowe
Jak decydują Państwo, czy będą oglądać nowy program telewizyjny?
Polacy nie chcą kontroli telewizji.
Połowa Europejczyków uważa, że to widzowie (a nie autorzy programów, nadawcy czy władze) powinni decydować, co należy, a czego nie należy pokazywać w telewizji. W Polsce uważa tak 54% widzów. Medioznawca prof. Wiesław Godzic komentuje: „Nikt nam nie będzie mówił, co mamy oglądać: Polacy są w awangardzie krajów, w których telewidzowie chcą decydować o zawartości programów: przewyższamy lekko średnią europejską, natomiast aż 60% widzów do trzydziestki (Europa - 52%) czuje się panami i władcami. Jak to połączyć z planowanym zaostrzeniem kontrolowania programów poprzez, na przykład, zamierzenia utworzenia Centrum Dobrych Mediów, to pytanie kieruję do rządzącej koalicji. Ale nie wróżę łatwej odpowiedzi.”
Wysłać SMS, czy nie wysłać? Oto jest pytanie.
Jednym z najbardziej zaskakujących wyników badania jest to, że europejscy widzowie nie głosują za pomocą SMS-ów w trakcie programów telewizyjnych - 69% nigdy z tego nie korzystało. 29% przyznaje, że robi to czasami. W Polsce odsetek osób nigdy nie wysyłających SMS-ów jest jeszcze większy: 73%. Jednak w grupie najmłodszych widzów wyniki nam zdecydowanie rosną (23% wysyłających SMS-y w porównaniu z 28% w tej samej kategorii wiekowej w Europie).
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl