Koniunktura konsumencka XII 2006
2007-01-03 01:10
W grudniu obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej (bieżący oraz wyprzedzający) poprawiły się w porównaniu do wyników uzyskanych w poprzednim miesiącu - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XI 2006
Zaobserwowano wprawdzie gorsze niż w listopadzie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów, jednak wszystkie pozostałe wskaźniki koniunktury konsumenckiej wykazywały poprawę, szczególnie wyraźną w przypadku oceny oczekiwanych zmian ogólnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz w zakresie obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia.Za wyjątkiem opinii na temat oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, nastroje społeczne w obszarze konsumpcji indywidualnej nadal utrzymują się na poziomie bardziej korzystnym niż przed rokiem czy dwoma laty.
Grudniowy bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, oceniany z perspektywy całego 2006 r., względnie korzystnie zamyka rozpatrywany okres, a jego obecna wartość –13,4 (wyższa o 0,9 pp. w porównaniu do listopada) zbliża się do stanu obserwowanego na początku roku (w styczniu i lutym). W porównaniu do analogicznego okresu 2005 oraz 2004 r. poprawa ta wynosi odpowiednio 4,0 pp. oraz 13,1 pp. Pozytywny przebieg zmian odzwierciedlają także dane kwartalne (stopniowe polepszenie wyników nastąpiło tu w III i IV kw.), a także systematycznie poprawiające się średnie roczne, gdzie wzrost wartości wskaźnika sięga 7,2 pp. względem 2005 r. oraz 16,9 pp. w relacji do roku 2004.
Istotną poprawę zaobserwowano w odniesieniu do wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej, który w ostatnim miesiącu roku przyjął wartość –14,9 (o 2,2 pp. wyższą niż w listopadzie). Jest to najlepszy wynik w całym okresie realizacji badania, przewyższający grudniowe notowania z 2005 oraz 2004 r. o odpowiednio 7,8 i 14,5 pp. Odnotowano również wzrost średniej kwartalnej oraz rocznej wskaźnika. W pierwszym przypadku zamknął się on różnicą 1,9 pp. (porównując dwa ostatnie kwartały), natomiast w skali rocznej poprawa sięgnęła 8,7 pp. w porównaniu do wyniku z 2005 r. i 17,2 pp. w relacji do 2004 r.
Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w grudniu 2006 roku
Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) przyjęła w grudniu wartość –16,3 (wzrost o 0,6 pp. względem listopada), zatem w stosunku do analogicznego miesiąca 2005 oraz 2004 roku kształtuje się w dalszym ciągu pomyślnie, przy różnicy odpowiednio 8,8 oraz 11,7 pp. Regularny wzrost notowań jest widoczny w relacji obejmującej dane kwartalne (o 5,1 pp. porównując IV kw. z I kw.), jak również biorąc pod uwagę średnie roczne wartości wskaźnika: wzrost o 8,8 pp. względem roku 2005 oraz o 14,9 pp. w relacji do 2004 r.
W grudniu poprawiła się ocena oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach). Poziom notowań wzrósł od listopada o 3,2 pp. do poziomu – 6,0, jest więc wyższy od wyników obserwowanych przed rokiem oraz przed dwoma laty o odpowiednio 2,9 oraz 8,9 pp. Tego korzystnego przebiegu zmian nie odzwierciedlają wprawdzie dane kwartalne (głównie z uwagi na względnie niski wynik odnotowany w listopadzie) jednak porównując średnie roczne wartości wskaźnika zaznacza się wyraźny wzrost względem 2005 i 2004 r. w wysokości odpowiednio 5,9 i 16,2 pp.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl