Koniunktura konsumencka XII 2006
2007-01-03 01:10
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XI 2006
Dalszy wzrost wykazywało w grudniu saldo ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach). Obecny wynik –24,1 (wyższy od listopadowego o 1,7 pp.) oznacza korzystną różnicę 6,1 oraz 19,2 pp. w stosunku do analogicznego miesiąca 2005 oraz 2004 r. Średnia wartość kwartalna wskaźnika uległa w IV kw. pogorszeniu (o 1,5 pp. w odniesieniu do III kw.), daje się natomiast zaobserwować korzystny dystans jaki dzieli średnie roczne wyniki, przy różnicy dochodzącej do 12,3 pp. porównując z 2005 rokiem oraz 23,3 w relacji do wartości z 2004r.
Nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju było w grudniu nieco lepsze niż w poprzednim miesiącu (przy różnicy 1,1 pp.) i przyjęło wartość –13,7, tj. o 2,2 pp. gorszą niż w grudniu 2005 r. i o 9,3 pp. lepszą niż w tym samym miesiącu 2004 r. Relacje oparte na średnich wynikach kwartalnych nie wykazały większych zmian wartości analizowanego wskaźnika w III oraz IV kwartale, jednak były znacznie mniej korzystne od notowań z pierwszego półrocza. Różnice oparte na średniej wartości rocznej uzyskanej w bieżącym roku wynoszą odpowiednio 3,7 pp. porównując z 2005 r. oraz 17,8 pp. uwzględniając średnią z 2004 r.
Oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów kształtują się w obecnym miesiącu mniej optymistycznie niż w listopadzie – wartość wskaźnika wynosi –7,0 (spadek o 2,2 pp.). Porównanie z wynikami sprzed roku oraz sprzed dwóch lat (w relacji do analogicznego miesiąca) wykazuje przy tym poprawę rzędu 4,1 oraz 16,5 pp. Polepszające się notowania ilustrują zarówno dane kwartalne (wzrost wartości wskaźnika o 4,2 pp. względem III kw.), jak i średnie roczne, w przypadku których wzrost notowań wynosi 5,3 pp. w stosunku do wyniku z 2005 r. oraz 12,2 pp. w relacji do 2004 r.
W grudniu, podobnie jak to miało miejsce przez dziewięć kolejnych miesięcy, począwszy od marca, zmalały obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia. Wartość wskaźnika obniżyła się o 2,6 pp. (względem poprzedniego miesiąca) i wynosi obecnie –5,9. Tym samym jest to najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania i podobnie jak to miało miejsce w październiku i listopadzie liczba konsumentów wyrażających opinie pozytywne jest większa od liczby osób nastawionych negatywnie. Przebieg zmian w dłuższym okresie czasu, obejmującym kolejno lata 2005 i 2004, również kształtuje się pomyślnie, a odnotowany w tym czasie spadek obaw wyraża się różnicą odpowiednio 22,4 i 28,8 pp., porównując wyniki w analogicznych miesiącach oraz 18,5 i 24,0 pp. – uwzględniając średnie roczne. Konsekwentna poprawa w zakresie danych kwartalnych przebiegała w 2006 r. od wartości 13,3 (I kw.) do –3,3 (IV kw.).
Przewidywania konsumentów w zakresie możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy poprawiły się względem poprzedniego miesiąca o 2,0 pp., przyjmując poziom –45,3. Korzystna różnica w stosunku do wyników uzyskanych w 2005 i 2004 r. wynosi więc odpowiednio 8,1 i 10,9 pp. – biorąc pod uwagę tylko grudniowe notowania oraz 6,3 i 10,5 pp. – przyjmując za podstawę średnie wartości roczne. Poprawa wyników kwartalnych widoczna w ciągu całego roku kształtowała się od –50,1 (I kw.) do –46,4 (IV kw.).
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
1 2
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl