Specjaliści PR wobec idei CSR
2007-01-27 00:02
Postrzeganie CSR. © fot. mat. prasowe
Badania przeprowadzone przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Polskie Stowarzyszenie Public Relations dotyczące poglądów PRowców na temat koncepcji odpowiedzialnego biznesu zostały zainicjowane, by sprawdzić jaki jest stosunek branży do zagadnienia CSR. Wyniki pokazują jednak, że należy mówić nie tylko o poglądach, ale o działaniach, bo PRowcy są aktualnie jedną z najważniejszych w kraju grup krzewiących koncepcje odpowiedzialności w biznesie.
Przeczytaj także: Polskie firmy a komunikacja działań CSR
Wizje idealnego umiejscowienia osób koordynujących i inicjujących tego typu działania w osobnych od PRowskich departamentach zderzają się z rzeczywistością. PRowcy nie tylko komunikują na temat strategii odpowiedzialnego biznesu, ale także inicjują działania CSR w swoich firmach bądź u klientów, często spotykając się z oporem zarządu i walcząc z własnymi brakami w wiedzy na ten temat.Badanie zostało przeprowadzone przez dwie organizacje reprezentujące środowisko CSR i PR, czyli Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Polskiego Stowarzyszenie Public Relations. W opracowaniu ankiety uczestniczyli specjaliści na co dzień zajmujący się naukowo lub w praktyce zagadnieniami z zakresu CSR oraz komunikacji. Akcja wypełniania ankiety dostępnej on-line trwała od 6 do 27 listopada 2006r. Patronami medialnymi akcji był magazyn Piar.pl oraz portal PRoto.pl. Patronem akcji, który zapewnił system do zbierania i przetwarzania wyników był www.webankieta.pl. Pracownicy agencji PR, działów związanych z PR i komunikacją zachęcani byli do wypełnienia ankiety za pośrednictwem patronów, organizatorów oraz przez listy mailingowe do członków organizacji koordynujących akcje. Łącznie zebrano 150 ankiet.
Respondenci
W badaniu wzięły udział osoby pracujące w agencjach Public Relations, wewnątrz firm (w działach PR, komunikacji korporacyjnej, Public Affairs, marketingu, biurze rzecznika prasowego, ds. społecznej odpowiedzialności biznesu) i jako freelancerzy. Przedstawiciele agencji stanowili 28% ankietowanych, freelancerzy - 12%, a poszczególnych wymienionych działów w firmie łącznie 60%, z czego zaledwie 2,67% z działów oddelegowanych do spraw związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, a reszta to przedstawiciele komórek zajmujących się komunikacją i budowaniem wizerunku.
Co trzeci ankietowany pracuje w kilkuosobowej firmie liczącej do 10 osób. W większości są to agencje PR i freelancerzy. Następne pod względem popularności odpowiedzi są firmy liczące powyżej 250 pracowników (25,34%). Przedstawiciele firm liczących 11-30 oraz 51-250 zatrudnionych stanowili po 15,34%. Najmniej licznie reprezentowane były firmy o 31-50 osobowym zespole (11,34%). Trzech na czterech ankietowanych pracuje w dużym mieście liczącym ponad 500 tys. mieszkanców. Reszta respondentów pochodzi z miast średniej wielkości z wyraźnym wskaźnikiem, że im mniejsze miasto tym mniej osób je reprezentowało.
Idea CSR inaczej jest realizowana w firmach międzynarodowych, które na poszczególnych rynkach wprowadzają globalną strategię, a inaczej w rodzimych przedsiębiorstwach. Dlatego w ankiecie znalazło się pytanie na temat wielkości reprezentowanego biznesu i jego struktury. Większość respondentów (42%) powiedziało, że reprezentują firmę polską, która posiada jedno biuro. Ponad 20 procent ankietowanych odpowiedziało, że pracuje w międzynarodowej korporacji i tyle samo wskazało, że ich firma jest polskim przedsiębiorstwem posiadającym kilka oddziałów na terenie kraju. Najrzadziej wskazywano, że firma działa w ramach międzynarodowej sieci firm.
Istnieje przekonanie, że firmy, które wdrażają strategię CSR bądź prowadzą programy zaangażowania społecznego mają już minimum dziesięć lat doświadczenia na rynku i stabilną sytuację. Większość ankietowanych wskazało jednak, że pracują w młodej firmie działającej poniżej 5 lat. Ich zainteresowanie CSR może więc wynikać z wysokiej popularności w ostatnim czasie tym zagadnieniem. Firmy działające na rynku 5-10 oraz od 10 do 30 lat stanowią kolejno 27,34 i 28,01% ankietowanych. Pozostałe kilkanaście procent to tzw. firmy z tradycją, które istnieją na rynku ponad 30 lub nawet ponad 70 lat.
Przeczytaj także:
Etyka w biznesie pod naciskiem
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża PR, odpowiedzialność w biznesie, Społeczna Odpowiedzialność Biznesu, działania prospołeczne