Bank przyjazny dla przedsiębiorców 2006
2007-01-22 00:25
Średnie oceny klientów tradycyjnych wg. województw (wybrane dane). © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Bank przyjazny dla przedsiębiorców
W ramach badania kontynuowano metodologię stosowaną w poprzednich edycjach Konkursu. Zadano przedsiębiorcom zestaw 20 pytań dotyczących wielu kwestii współpracy z bankiem, m.in.: oceny jakości obsługi bankowej, konkurencyjności cenowej, jakości procedury kredytowej, promocji banku w segmencie MSP, etc. Przedsiębiorcy oceniali pracę banków w skali szkolnej od 1 do 6, przy czym ocena 6 była oceną najwyższą. Zestawy pytań dla obu kategorii klientów (tradycyjnych i elektronicznych) różniły się między sobą.Poniżej zaprezentowano wybrane, zagregowane wyniki badań przeprowadzonych na łącznej próbie - 4247 klientów tradycyjnych oraz 1859 klientów elektronicznych korzystających z usług 137 oddziałów bankowych z całego kraju. Byli to klienci 25 banków.
Wyniki badań opinii klientów banków w układzie wojewódzkim
fot. mat. prasowe
Średnie oceny klientów tradycyjnych wg. województw (wybrane dane).
Analizując przedstawione dane należy zwrócić uwagę na fakt, że uśrednione oceny nie są jednolite. Banki z województwa lubelskiego zostały ocenione zdecydowanie najlepiej (średnia ocen 5,13), na następnych pozycjach plasują się banki z województw: opolskiego (5,05), podlaskiego (4,96) i kujawsko-pomorskiego (4,92). Najniższą ocenę otrzymały banki z województw: dolnośląskiego (4,62), mazowieckiego i podkarpackiego (średnia ocen po 4,61). Wart podkreślenia jest także ogólnie wysoki poziom powyższych ocen wahających się, zależnie od województwa, w skali od 4,61 do 5,13.
Duże zróżnicowanie ocen dotyczy województw plasujących się na trzech pierwszych miejscach (rozpiętość 0,17 punktu). Rozpiętość ocen pozostałych 12 województw wynosi 0,31 punktu. Oznacza to, że zróżnicowania regionalne ocen klientów tradycyjnych nie są bardzo silne.
fot. mat. prasowe
Średnie oceny klientów elektronicznych wg. województw (wybrane dane).
Analizując wyniki badań opinii klientów elektronicznych odnotowano stosunkowo dużą rozbieżność ocen w poszczególnych województwach. Banki z województwa opolskiego i warmińsko-mazurskiego uzyskały najlepszą średnią ocen (średnia 5,15 punktu oraz 4,99 punktu). Następne pozycje zajęły województwa łódzkie i podkarpackie (średnia ocen po 4,90). Najniżej ocenione przez swoich klientów zostało województwo zachodniopomorskie (średnia ocen 4,47).
Z powyższego zestawienia wynika, że odbiór oferty elektronicznej poszczególnych banków biorących udział w Konkursie w 2006 roku jest mocno zróżnicowany terytorialnie, na co wskazuje wysoka rozpiętość ocen 0,68 punktu. Zróżnicowanie ocen pomiędzy klientami elektronicznymi a tradycyjnymi w układzie wojewódzkim jest istotne. Z tego względu warto porównać wybrane wyniki tych dwóch grup klientów.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl