Linie lotnicze i lotniska 2006
2007-01-26 12:44
Polska zalicza się do najdynamiczniej rozwijających się rynków lotniczych połączeń pasażerskich Europy, a nawet świata - twierdzi Urząd Lotnictwa Cywilnego. Warszawskie Okęcie, pełniące obecnie także rolę centralnego lotniska dla Polski, jak również sieć regionalnych lotnisk przeżywają okres rozkwitu.
Przeczytaj także: Linie lotnicze i lotniska I-XI 2006
W roku 2006 polskie porty lotnicze obsłużyły o ok. 74 procent pasażerów więcej (ponad 15 mln 360 tys.), aniżeli w 2004 roku (8 mln 800 tys.).Największy przyrost pasażerów nastąpił w portach regionalnych - o 164 procent, w Warszawie było to 33 procent. Przyczyną takiej dysproporcji było, jak się wydaje niskie wykorzystanie infrastruktury portów regionalnych przed rokiem 2004, jak również znacznie przekroczona przepustowość portu warszawskiego (port w Warszawie budowany był z myślą obsługi około 3,5 mln pasażerów, podczas gdy liczbę tę przekroczył już w roku 1997).
Coraz bardziej widoczna jest zmiana struktury przewozów lotniczych w Polsce. Największy udział w rynku ma w dalszym ciągu Port Lotniczy w Warszawie, który w całym 2006 obsłużył ponad 8 mln 101 tys. pasażerów, co stanowi 52,7 procent wszystkich pasażerów korzystających z polskich lotnisk. Udział ten jednak systematycznie maleje na rzecz portów regionalnych. Przyczyn takiej zmiany jest kilka, między innymi coraz bardziej konkurencyjnie działające porty regionalne, jak również problemy z przepustowością warszawskiego portu związane m.in. z trwającą rozbudową terminali i płyt postojowych.
Pod względem ilości obsłużonych pasażerów do największych portów regionalnych należy zaliczyć Kraków-Balice (2 mln 348 tys.), Katowice-Pyrzowice (1 mln 439 tys.), Gdańsk-Rębiechowo (1 mln 250 tys.).
Przeczytaj także:
Tanie linie lotnicze mają 50 proc. rynku
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl
Więcej na ten temat:
rynek lotniczy, lotniska, porty lotnicze, przewozy lotnicze, rozwój rynku lotniczego, linie lotnicze