Znajomi i rodzina decydują o naszych zakupach
2007-01-29 00:03
W dzisiejszym świecie, w którym internet urasta do roli najważniejszego źródła informacji, może się wydawać, że portale internetowe i to, co się na nich znajduje, wywierają największy wpływ na decyzje konsumentów. Najnowsze badania firmy BIGResearch pokazują jednak, że nie do końca jest to prawdą.
Przeczytaj także: Zakupy online: potencjał niekupujących
To, czym najczęściej się kierujemy, to opinie naszych znajomych i rodziny. Innymi słowy, największy wpływ na decyzje dzisiejszych konsumentów wywiera marketing szeptany, znacznie przewyższając swoją skutecznością wpływ telewizji, dzienników, czasopism czy internetu.30 proc. respondentów badania przyznało, że podczas decyzji dotyczącej zakupu samochodu, kierowali się głównie radami znajomych. Drugie miejsce przypadło telewizji. W przypadku zakupu sprzętu elektronicznego, aż 43 proc. badanych wskazało na marketing szeptany jako główne źródło informacji i najważniejszy bodziec zakupowy. Na drugim miejscu, z wynikiem 34 proc. znalazła się prasa.
Ciekawym odkryciem badania jest fakt, że konsumenci często korzystają z więcej niż jednego medium w tym samym czasie. 68 proc. respondentów przyznało, że wykorzystują inne media podczas czytania prasy i oglądania telewizji, natomiast prawie 71 proc. badanych ogląda telewizję lub czyta, jednocześnie surfując w sieci, natomiast tylko 56 proc. konsumentów korzysta z innego rodzaju mediów podczas słuchania radia. Ten zaskakująco niski udział spowodowany jest zapewne faktem, iż wielu respondentów słucha radia w samochodzie.
Badanie firmy BIGResearch wskazuje również, że duży wpływ na zachowanie konsumentów na rynku mają przełomowe wydarzenia w życiu. Narodziny dziecka, zakończenie szkoły, czy ślub zmieniają nawet sposób reakcji konsumentów na różne reklamy.
Przeczytaj także:
E-commerce kontra zakupy tradycyjne
![E-commerce kontra zakupy tradycyjne [© ktsdesign - Fotolia.com] E-commerce kontra zakupy tradycyjne](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/preferencje-konsumentow/E-commerce-kontra-zakupy-tradycyjne-116169-150x100crop.jpg)
oprac. : Mediarun.pl
Więcej na ten temat:
marketing szeptany, preferencje zakupowe, badania konsumentów, preferencje konsumentów, zwyczaje zakupowe