Najbardziej wpływowe marki świata
2007-01-30 12:48
Internetowy gigant Google znów przegonił Apple w rankingu najbardziej wpływowych marek świata. W pierwszej piątce znalazły się także Wikipedia oraz YouTube.
Przeczytaj także: Ranking najsilniejszych marek
Coroczne badanie przeprowadzane przez magazyn internetowy brandchannel.com, często prezentują zaskakujące wyniki. Jednym z najciekawszych rezultatów badania było pojawienie się w 2004 roku arabskiej telewizji Al Jazeera w na piątym miejscu wśród najbardziej wpływowych marek.W tym roku 3 625 ekspertów i studentów zajmujących się markami po raz kolejny zaskoczyło, odpowiadając na pytanie "Jakie marki miały największy wpływ na nasze życie w 2006 roku?". Na pierwszym miejscu znalazł się koncern Google, który już drugi raz wyprzedził Apple Inc. Zaskakujące natomiast może się wydawać trzecie miejsce, które zajął serwis wideo YouTube, przejęty w październiku przez Google. Internetowa encyklopedia Wikipedia znalazła się na miejscu czwartym, natomiast pierwszą piątkę zamknęła popularna w 37 krajach sieć kawiarni Starbucks Corp.
- Wysokie miejsca debiutantów na naszej liście, YouTube i Wikipedii, dobitnie świadczą o rosnącym wpływie user-generated content na nasze życie - podkreśla w oświadczeniu Anthony Zumpano, redaktor brandchannel.com.
Wśród marek, mających duży wpływ na nasze życie, znalazł się także serwis społecznościowy MySpace oraz arabska telewizja Al Jazeera, która po spadku w 2005 roku na miejsce 25. i wprowadzeniu w listopadzie 2006 roku angielskojęzycznego kanału, zajęła miejsce dziewiętnaste.
Badanie nie brało pod uwagę aspektów ekonomicznych i finansowej wartości marki. Tego typu badania zazwyczaj umieszczają na pierwszym miejscu sztandarowy napój firmy Coca-Cola Co. Ponadto w badaniu nie pytano o pozytywny czy negatywny wpływ na życie konsumentów - ważny był wpływ jako taki.
Brandchannel tworzy dodatkowy ranking najbardziej wpływowych marek, dotyczący poszczególnych regionów świata. Pierwsza piątka w regionie północnoamerykańskim nie różni się znacznie od skali światowej, inna jest tylko kolejność miejsc - na pierwszym znalazł się koncern Apple, na kolejnych odpowiednio YouTube, Google, Starbucks i Wikipedia.
Europejska lista zdominowana jest przez regionalne marki. Najwyżej znalazła się szwedzka firma Ikea, która zepchnęła ubiegłorocznego zwycięzcę - Nokię - na miejsce trzecie. Na drugiej pozycji znalazł się w tym roku Skype, miejsce czwarte należy do hiszpańskiej sieci Zara, pierwszą piątkę zamyka Adidas.
W Azji wygrał koncern Sony, za nim znalazły się Toyota, HSBC, Samsung i Honda.
Przeczytaj także:
Smartfony i operatorzy komórkowi w Top Marka 2020. Kto liderem?
oprac. : Mediarun.pl
Więcej na ten temat:
marka, marki, najdroższe marki, ranking najsilniejszych marek, najpopularniejsze marki