Narzędzia PR w Internecie
2007-02-06 13:49
Przeczytaj także: e-Społeczności w działaniach PR
Większość witryn firmowych, pomimo realizowania odmiennych funkcji zawiera pewne stałe grupy elementów-funkcjonalności. Oprócz strony głównej, służącej czytelnej i atrakcyjnej wizualnie prezentacji podstawowego profilu firmy oraz stanowiącej "bramę" do nawigacji po całym serwisie, witryny z reguły zawierają szczegółowy opis firmy, jej historię, ogólną ofertę oraz dane kontaktowe - adres, telefony, email.
Powyższy opis dotyczy raczej minimalistycznej wersji witryny firmowej. W rozbudowanej wersji witryna powinna być wzbogacona o dodatkowe treści i narzędzia. I tak może zawierać cenniki, informacje o podmiotach współpracujących, listy referencyjne, wyszukiwarkę po zasobach witryny i całego internetu, mapę serwisu, spis stron (z krótkim opisem, co jest na stronie), małą bazę wiedzy z branży działalności firmy.
Na znaczne ułatwienie dostępu do informacji pozwala newsletter, który dzięki systemom e-mailingowym można łatwo modyfikować dla poszczególnych grup docelowych, tworząc ściśle sprofilowany do wymagań i oczekiwań różnych grup odbiorców przekaz.
Ważnym elementem budowania relacji użytkowników witryny firmowej z komórkami PR i marketingu w przedsiębiorstwie jest możliwość rejestracji użytkowników i personalizowania witryny. Część witryny może być dostępna tylko dla wybranych - czyli starannie sprofilowanych - odbiorców. Grupą taką mogą być zarówno dziennikarze i inni przedstawiciele mediów (w przypadku komunikacji PR) jak i klienci (w przypadku komunikacji marketingowej).
Umożliwienie dostępu do części firmowego serwisu jedynie wybranym osobom dodatkowo wzmacnia więź z firmą i możliwości oddziaływania na takie osoby. Staranne sprofilowanie pozwala na personalizację przekazu oraz - dzięki dodatkowym narzędziom - dokładną analizę zachowania tej grupy podczas zwiedzania firmowej witryny, pozwalającą ocenić potrzeby tej grupy.
Rejestracja użytkowników (związana z przekazaniem podstawowych informacji o nich) i personalizowanie witryny pozwala też na bardzo selektywny przekaz, kierowany do pożądanych osób, co jest podstawą działań PR. W wielu witrynach firmowych rejestracja jest wymagana np. dla przedstawicieli mediów, zyskują oni wtedy dodatkowe funkcjonalności, niedostępne dla przeciętnych użytkowników takiego serwisu. Korzyści oczywiście są obustronne - firma zyskuje bazę mediów zainteresowanych informacjami, przedstawiciele mediów zaś otrzymują dostęp do informacji oraz dodatkowe kanały komunikacji z firmą.
Standardowa sekcja dla dziennikarzy zawiera system umożliwiający publikację i dystrybucję informacji prasowych, archiwum materiałów dla prasy oraz narzędzia umożliwiające bezpośredni kontakt dziennikarzy ze działem PR firmy.
![Internetowy Public Relations dla MŚP [© Minerva Studio - Fotolia.com] Internetowy Public Relations dla MŚP](https://s3.egospodarka.pl/grafika/PR/Internetowy-Public-Relations-dla-MSP-iG7AEZ.jpg)
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl