Polacy i naprawa samochodu
2007-02-11 14:21
Rys.1 – Płeć osoby odpowiedzialnej za konserwację i naprawy samochodu posiadanego w gospodarst © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Serwisy samochodowe 2007
W polskich gospodarstwach domowych to przede wszystkim mężczyźni (82%) odpowiedzialni są za konserwację, naprawy oraz zakup części do samochodu.fot. mat. prasowe
Rys.1 – Płeć osoby odpowiedzialnej za konserwację i naprawy samochodu posiadanego w gospodarst
Duża część Polaków dbających o samochody (43%) stara się samodzielnie dokonywać prostszych napraw i prac związanych z bieżącą eksploatacją auta, bardziej skomplikowane prace zleca jednak specjalistom.
fot. mat. prasowe
Rys.2 – Postawy związane z konserwacją i naprawami samochodu posiadanego w gospodarstwie domow
Natomiast jedna trzecia (33%) troszczących się o utrzymanie auta samodzielnie wykonuje prawie wszystkie prace przy samochodzie. Na przeprowadzenie naprawy we własnym zakresie częściej decydują się mężczyźni (36% z nich), wśród kobiet odsetek ten wynosi 19%.
Udział napraw dokonywanych samodzielnie różni się także ze względu na markę posiadanego samochodu. Wśród 10 najczęściej posiadanych przez Polaków marek aut najczęściej we własnym zakresie naprawiane są pojazdy marki FSO (51%), a także Fiat (35%) i Volkswagen (34%). Z drugiej strony, samodzielnej naprawy Toyoty podejmuje się tylko 12% użytkowników tej marki.
„Częściej samodzielnie naprawiamy samochody marek od lat silnie obecnych na naszym rynku, jak FSO czy Fiat. Powodem tego jest na ogół zaawansowany wiek tych samochodów. Oznacza to częstsze usterki, które jednak stosunkowo łatwiej naprawić we własnym zakresie ze względu na prostszą budowę tych pojazdów. Dlatego na ich zakup decydują się osoby, które liczą się z tym, że będą samodzielnie dokonywać wielu napraw.” - komentuje Magdalena Sawińska - lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.
Informacje o badaniu
MAA – Market Analysis Automotive Aftermarket – badanie na temat eksploatacji i napraw samochodów osobowych. Projekt stworzony przez agencję badawczą TNS Infratest we współpracy z wiodącymi europejskimi producentami części zamiennych, od 2005 r. prowadzony w Polsce przez TNS OBOP. Badanie panelowe prowadzone metodą wywiadów telefonicznych (Computer Assisted Telephone Interviews) 3 razy w roku na reprezentatywnej próbie N=5000 osób odpowiedzialnych za naprawy i konserwację samochodu posiadanego w gospodarstwie domowym. Przedstawione wyniki dotyczą napraw dokonanych w roku 2005.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl