eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyFranczyza w Polsce 2006

Franczyza w Polsce 2006

2007-02-26 00:41

Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2016

Wartość przychodów

W tym roku po raz pierwszy PROFIT system zbadał przychody franczyzobiorców. Sprzedaż w placówkach franczyzowych i agencyjnych wyniosła w 2006 roku niemal 50 mld zł (49,5 mld zł), co jest równe ok. 4,8 proc. PKB. Przy czym średnia sprzedaż różniła się w zależności od branży: najmniej wyniosła w przypadku punktów kasowych – niecałe 4 tys. zł miesięcznie, a najwięcej w branży paliwowej – prawie 750 tys. zł miesięcznie. Należy jednak zwrócić uwagę, że wysokość przychodów idzie w parze z poziomem inwestycji – dla punktów kasowych średnia inwestycja kształtuje się na poziomie ok. 2 tys. zł a na uruchomienie stacji benzynowej trzeba wyłożyć średnio 2,5 mln zł.

Pochodzenie sieci

Od 2002 roku, gdy liczba sieci krajowych po raz pierwszy przewyższyła liczbę systemów zagranicznych, stale obserwujemy wzrost odsetka sieci rodzimych. W 2006 r. działały 218 sieci polskie (70,6%) i 91 sieci zagranicznych (29,4%). W przypadku sieci agencyjnych również przeważają rodzime marki (83,3%). Nie brakuje jednak systemów (zarówno zachodnich, jak i ze Wschodu) zainteresowanych wejściem na Polski rynek. W 2006 roku rozpoczęła działalność w Polsce Century 21, amerykańska sieć z branży nieruchomości, w styczniu 2007 rosyjska sieć odzieżowa SELA uruchomiła pierwszy sklep franczyzowy w Polsce, a międzynarodowa sieć szkół języka angielskiego Direct English szuka w Polsce masterlicencjobiorcy. Do Polski powrócił też Slovnaft z nową koncepcją franczyzowych stacji benzynowych. Łącznie na naszym rynku pojawiło się 18 sieci zagranicznych, z których 5 otworzyło pierwsze jednostki franczyzowe już w ubiegłym roku, pozostałe planują otwarcia na 2007 r.

Polska franczyza na eksport

Obecnie już 24 polskie sieci posiadają franczyzobiorców za granicą, a następne 16 planuje otwarcie pierwszej jednostki franczyzowej w ciągu najbliższego roku. Dominują sieci z branży odzieżowej jak Tatuum, House czy Reserved, ale na ekspansję decydują się także polskie marki z innych branż, jak Kosmetyczny Instytut Dr Irena Eris.

Rosnąca przewaga sieci rodzimych nad zagranicznymi oraz ekspansja za granicą to typowe oznaki dojrzałości franczyzy - uważają doradcy PROFIT system - Takim symptomem jest również żywe reagowanie sektora franczyzy i agencji na trendy w gospodarce.

Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2014 Franczyza w Polsce 2014

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: