Pożyteczne gry
2003-06-02 11:08
Przeczytaj także: Gry komputerowe dla starszych
Dr Daphne Bavelier i jej asystent Shawn Green poddali serii testów psychologicznych graczy oraz osoby, które nie miały styczności z tą formą rozrywki. Okazało się, że gracze zdecydowanie lepiej i szybciej przetwarzają informacje wizualne, mają lepszą koncentrację i nie dają się oszukać celowym zakłóceniom sygnału. Artykuł podsumowujący wyniki projektu badawczego został opublikowany w najnowszym numerze pisma "Nature".W pierwszej części badań wzięło udział 16 osób w wieku od 18 do 23 lat. Znaleźli się wśród nich zapaleni gracze, jak i osoby, które w okresie poprzedzających badania 6 miesięcy nie miały styczności z grami elektronicznymi. Testy analizujące spostrzegawczość uczestników projektu składały się z zadań polegających m.in. na łączeniu prezentowanych kształtów w pary i rozpoznawaniu obiektów ukazujących się na ekranie zaledwie przez ułamek sekundy – bezpośrednio po wcześniej pokazywanym obrazie. We wszystkich przypadkach znacznie lepiej poradzili sobie gracze. Drugi etap badań to ćwiczenia, w których wzięło udział 17 osób, które nigdy wcześniej nie grały na komputerze ani konsoli. Uczestników testu podzielono na 2 grupy. Pierwsza grała w strzelaninę "Medal of Honor", druga w klasyczną układankę "Tetris". Trening trwał przez 10 dni – w tym czasie badani grali godzinę dziennie. Po upływie tego czasu, powtórzono testy. Jak się okazało, osoby grające w "Medal of Honor" zanotowały znaczącą poprawę wyników. U osób grających w "Tetris" zmiany były minimalne.
"Gry wideo poprawiają zdolność uwagi wzrokowej i jej rozłożenia w przestrzeni" – można przeczytać w podsumowującym doświadczenia artykule. Eksperyment udowodnił, że szybkie gry akcji zmuszają graczy do równoczesnego rozwiązywania wielu problemów i stanowią dla mózgu trening percepcji wizualnej. Nawet stosunkowo bezmyślna gra wymusza na graczach rozwój spostrzegawczości. Mózg graczy potrafi szybciej przetwarzać informacje dostarczane przez wzrok – co ma przecież kapitalne znaczenie dla funkcjonowania w zdominowanym przez ekrany współczesnym świecie. Zawarte w publikacji konkluzje z pewnością ucieszą wszystkich tych, którzy na graniu spędzają wiele godzin dziennie. Teraz ich ulubiona rozrywka zyskała nowy, praktyczny wymiar…
oprac. : Beata Szkodzin / 4Press