Lotniska w Polsce czekają na inwestora
2007-02-28 00:31
Istniejące i planowane porty lotniczne w Polsce. © fot. mat. prasowe
Polskie lotniska przeżywają obecnie boom będący skutkiem najszybszego na świecie wzrostu ruchu pasażerskiego. Jednakże, polskie porty lotnicze w dalszym ciągu są niedoinwestowane, a przestarzała infrastruktura ogranicza możliwości przyjęcia dodatkowej liczby pasażerów. W latach 2007-2013 sektor lotniczy doświadczy inwestycji wartych nawet 1,2 mld Euro. Duża część tych środków zostanie przeznaczona na budowę nowych cywilnych portów lotniczych - wynika z raportu firmy PMR.
Przeczytaj także: Polskie lotniska czekają inwestycje
Artykuł “Airports in Poland – a €1.2bn business opportunity” wskazuje na doskonałe perspektywy rozwoju polskiego sektora lotniczego. W 2006 roku przez polskie lotniska przewinęło się ponad 15,3 mln pasażerów, czyli o jedną trzecią więcej niż w roku 2005. W tym samym czasie ruch pasażerski na lotniskach w całej Europie zwiększył się zaledwie o 7%.W ciągu ostatnich dwóch lat struktura polskiego lotniczego ruchu pasażerskiego uległa znacznemu przeobrażeniu. Biorąc pod uwagę liczbę odprawionych pasażerów, regionalne porty lotnicze zaczynają wyraźnie doganiać warszawskie Okęcie. W 2006 roku lotniska te odprawiły ponad dwie trzecie więcej pasażerów niż w roku 2005, podczas gdy Okęcie zanotowało jedynie 15% wzrost. W rezultacie, udział centralnego portu lotniczego w całości ruchu lotniczego w Polsce zmalał do niewiele ponad połowy i będzie malał dalej, osiągając około 40% w 2020 roku. Oznacza to, że już wkrótce polski sektor lotniczy kształtować będą przede wszystkim porty regionalne, a nie jak to miało miejsce do tej pory – port centralny.
Ogromna luka inwestycyjna do wypełnienia
fot. mat. prasowe
Istniejące i planowane porty lotniczne w Polsce.
Rządowa koncepcja rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych zakłada budowę kilku nowych portów lotniczych, zwłaszcza w mniej rozwiniętych, wschodnich województwach – warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim i świętokrzyskim. Z wyjątkiem woj. podlaskiego, które ma tylko jedną potencjalną lokalizację nowego lotniska (Białystok-Krywlany), każde z pozostałych trzech województw ma po dwie możliwości umiejscowienia nowego portu lotniczego, mając do wyboru zaadaptowanie już istniejących lotnisk sportowych lub wojskowych, albo zbudowanie nowego portu od podstaw (druga opcja jest zdecydowanie bardziej kosztowna). Na dzień dzisiejszy na zbudowanie portu lotniczego od podstaw największe szanse ma woj. świętokrzyskie, które już wykupiło część gruntów pod wartą 130 mln € inwestycję w podkieleckich Obicach. Z kolei najbardziej prawdopodobnymi lokalizacjami dla portów lotniczych dla Lublina i Olsztyna wydają się być istniejące już lotniska w Świdniku i Szymanach.
Przeczytaj także:
Porty lotnicze w Polsce: strategia rozwoju
oprac. : eGospodarka.pl