Gemius: rynek internetowy w 2006r.
2007-03-07 13:43
Wykres 1. Średni czas na użytkownika na witrynach z klipami audio-wideo dla okresu styczeń - sierpie © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polski rynek internetowy
Raport „Internet 2006” składa się z ośmiu działów: Internauci, Marketing, E-commerce, Reklama, Media, Web 2.0 oraz Komunikacja. Celem opracowania, przygotowanego w oparciu o wyniki badań firmy Gemius, jest pokazanie zjawisk i trendów, jakie miały miejsce na polskim rynku internetowym w minionym roku.Jak pokazują wyniki raportu, z roku na rok wrasta zaufanie polskich internautów do handlu elektronicznego. Od 2005 r. liczba internautów, którzy dokonali kiedykolwiek zakupu w Internecie, zwiększyła się o blisko jedna trzecią, z 41 proc. do 55 proc. W sierpniu 2006 serwis aukcyjny Allegro.pl odwiedził co drugi użytkownik sieci (54,53 proc.). Na zapoznanie się z ofertą poświęcił przeciętnie 2 godz. 46 min. i 11 sek. – ponad 6 proc. całkowitego czasu spędzonego w internecie w tym miesiącu. Wśród sklepów internetowych największym zainteresowaniem cieszyły się księgarnie internetowe – w sierpniu 2006 zajrzał na ich strony co czwarty polski internauta (24,99 proc.). Na drugim miejscu znalazły się sklepy wielobranżowe (17,20 proc.), a na trzecim sklepy specjalistyczne (17,14 proc.).
Rzetelna informacja, szybkość komunikowania, różnorodność opinii i interaktywność to zalety Internetu. Nie dziwi zatem fakt, że polscy internauci coraz częściej zaglądają do internetowych wydań ulubionych gazet, słuchają on-line radia, czy też za pośrednictwem sieci oglądają telewizję. Według raportu, od października 2004 r. odsetek internautów słuchających radia on-line zwiększył się o 43 proc. Natomiast w stosunku do listopada 2005 – o 17 proc. Jednocześnie w analizowanym okresie zmniejszył się odsetek osób słuchających radia w sposób tradycyjny – z 59 proc. w październiku 2004 do 50 proc. w listopadzie 2006.
Polscy internauci to także aktywni twórcy cyberprzestrzeni. Pierwsze półrocze 2006 roku minęło pod znakiem dynamicznego rozwoju serwisów umożliwiających oglądanie oraz publikowanie materiałów audio-wideo. Jak wynika z badania Megapanel PBI/Gemius, w okresie od stycznia do sierpnia liczba użytkowników tych witryn wzrosła o ponad 150 proc., z 1,97 mln do 4,97 mln. W sierpniu 2006 r. serwisy z plikami muzycznymi i filmami odwiedziło niemal 40 proc. internautów, w tym co drugi użytkownik w wieku od 15 do 24 lat.
fot. mat. prasowe
Wykres 1. Średni czas na użytkownika na witrynach z klipami audio-wideo dla okresu styczeń - sierpie
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl