Ewolucja spamu w 2006 r.
2007-03-12 01:11
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rekordowa ilość spamu w 2007 r.
Spam w 2006 roku- Udział procentowy spamu w rosyjskim segmencie Internetu waha się w granicach 70 - 80%. Najniższą wartość (44,1%) zanotowano 4 stycznia 2006 r., natomiast najwyższą (91%) 26 listopada 2006 r.
- Większość spamu wysłanego do rosyjskich użytkowników Internetu pochodzi z Rosji, Stanów Zjednoczonych oraz Chin.
- Spamerzy intensywnie wykorzystują technologie graficzne.
- Spamerzy kontynuują trend ukrywania spamu pod postacią wiadomości wysyłanych bezpośrednio do odbiorców. Ma to skłaniać użytkowników do uważnego czytania całych wiadomości a nawet do podejmowania sugerowanych przez spamerów działań (dzwonienie na podany numer telefonu, klikanie odsyłaczy itp.).
- Treść spamu różni się w zależności od języka w jakim jest rozsyłany: spam w języku rosyjskim zawiera oferty usług edukacyjnych oraz różnego rodzaju dóbr (od popiersia Putina po urządzenia interpretujące szczekanie psów), spam w języku angielskim zawiera ogłoszenia giełdowe, reklamy Viagry i taniego oprogramowania.
- Usługi prawne pojawiają się jako nowa kategoria rosyjskiego spamu.
- Udział spamu przestępczego zwiększa się. Spamerzy z rosyjskiego segmentu Internetu wykorzystują usługi komunikacji tekstowej.
1 lipca 2006 r. w życie weszły nowe poprawki do rosyjskiej ustawy dotyczącej działań reklamowych. Zmiany obejmują sekcję związaną z reklamami "dystrybuowanymi poprzez elektroniczne sieci komunikacyjne". Nie miało to jednak dużego wpływu na udział spamu w rosyjskim segmencie Internetu.
Po koniec 2006 roku ilość spamu zmniejszyła się. Miało to związek głównie ze spadkiem ilości spamu reklamującego różne produkty i usługi. Zdaniem analityków z Kaspersky Lab, mimo że powód tego spadku nie jest jeszcze do końca pewny, istnieje prawdopodobieństwo, że klienci spamerów postanowili wstrzymać się i obserwować, co się stanie po wejściu w życie nowej ustawy. A może po prostu zabrakło im pieniędzy na zamawianie kolejnych masowych wysyłek.
Niezależnie od powodu, obniżona ilość spamu utrzymywała się tylko do września. Pod koniec roku udział spamu w całym ruchu pocztowym wrócił do "standardowych" 80%. W tym czasie rosyjscy użytkownicy Internetu otrzymywali coraz więcej spamu reklamującego porady i usługi prawne. W ostatnim kwartale 2006 r. kategoria ta stanowiła aż 4% całego spamu. Wydaje się, że nawet rosyjscy prawnicy zignorowali nową ustawę zabraniającą reklamowania się w taki sposób.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl