Rumuński rynek budowlany
2007-03-13 00:11
Przeczytaj także: Ukraiński rynek budowlany w kryzysie
Najlepsze perspektywy rozwoju mają szczególnie nowoczesne powierzchnie handlowe – hipermarkety i shopping malls. Bardzo dobry okres czeka także deweloperów inwestujących w budowę nowoczesnych obiektów magazynowych i centrów logistycznych. Wysoki wzrost gospodarczy, napływ inwestycji zagranicznych oraz polepszająca się infrastruktura drogowa sprawią, iż w najbliższych latach popyt na powierzchnie magazynowe przekroczy ich podaż. Potencjał stojący przed tą gałęzią rynku nieruchomości komercyjnych będzie skłaniał deweloperów do zwiększenia aktywności. W segmencie nieruchomości biurowych powstawać będzie coraz więcej obiektów biurowych klasy B. Na taki stan rzeczy wpływ ma fakt, że obecnie prawie nie ma na rynku odpowiednich działek, na których mogłyby powstawać biurowce najwyższej kategorii.
Budownictwo inżynieryjne – wielkie projekty infrastrukturalne
Największą częścią tego segmentu rynku budowlanego w Rumunii, podobnie jak w innych krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej, jest budownictwo drogowe. Podstawowymi problemami związanymi z infrastrukturą drogową są słabo rozwinięta sieć drogowa oraz bardzo zły stan istniejących dróg. Szacuje się, że trasy o łącznej długości stanowiącej ponad dwie trzecie całej sieci drogowej wymagają remontów. Cała sieć drogowa Rumunii składa się z tras o długości ok. 78,5 tys. km. Daje to w przeliczeniu zaledwie 330 km dróg na 1 000 km2 powierzchni kraju. Drogi o strategicznym znaczeniu – tzw. drogi narodowe – mają długość ok. 14,8 tys. km, natomiast sieć dróg regionalnych wynosi blisko 35,9 tys. km. Pozostałe trasy o długości 27,8 tys. km to drogi gminne. Autostrady mają łączną długość jedynie niespełna 230 km (1 km autostrady na 1 000 km2).
fot. mat. prasowe
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl