Budowanie społeczności w reklamie
2007-03-14 14:02
Przeczytaj także: Blog firmowy jako forma komunikacji marketingowej
Na forach dyskusyjnych panuje praktycznie pełna wolność wypowiedzi. Ich fenomen wynika głównie z tego, że pozwalają ludziom poczuć się anonimowymi uczestnikami sieciowej społeczności. Tutaj mogą wypowiadać swoje, często kontrowersyjne opinie na tematy, które są dla nich z jakichś powodów istotne. Dlatego też od momentu, kiedy zaczęły powstawać fora i grupy dyskusyjne, firmy zaczęły szukać możliwości skorzystania z opinii obecnych lub potencjalnych użytkowników produktu właśnie poprzez ten kanał. Okazało się, że w wielu przypadkach wspólnota okazała się kluczem do stworzenia lojalności klientów w sieci. Dobra reklama w blogach zależy od samego bloggera. W USA są już agencje reklamowe, które znajdują odpowiednią osobę i zwracają się do niej z propozycją pisania o danym produkcie w internetowym pamiętniku.
Tworząc społeczności wokół marki, nie można zapominać o marketingu wirusowym, czyli strategii promocji mającej na celu zachęcić indywidualnych klientów (użytkowników serwisu) do przesłania innym użytkownikom informacji marketingowej, stwarzając tym samym okazję do lawinowego rozprzestrzeniania i oddziaływania komunikatu.
Z wielu powodów internet doskonale nadaje się do powyższego celu. Oto najważniejsze:
- Pozwala na bardzo szybkie i tanie przesyłanie informacji.
- Bez dodatkowego nakładu pracy można rozesłać informację do wielu osób jednocześnie.
- W prosty sposób umożliwia rozsyłanie plików mutimedialnych (filmów, animacji, gier itp.).
- Pozwala na zautomatyzowanie wielu procesów, a przez to jeszcze szybsze ich działanie.
- Rozwój i upowszechnianie wszystkich tych narzędzi wyznaczyło nowy trend w rozwoju internetu określany jako Web 2.0.
Główne korzyści z tworzenia blogów firmowych:
- Możliwość szybkiej komunikacji z odbiorcami (większość aplikacji do tworzenia blogów ma wbudowaną opcję RSS, co może jeszcze przyspieszyć komunikację);
- Nieformalny styl, który pozwala firmie być postrzeganą jako bardziej atrakcyjna, bliższa klientowi, zwracająca uwagę na komunikację z otoczeniem;
- Szansa na zajęcie przez firmę stanowiska w kontrowersyjnych sprawach, możliwość przedstawienia najnowszych trendów, często też możliwość skomentowania działań konkurencji oraz otrzymanie komentarza od klienta;
- Możliwość budowania pozytywnego wizerunku i głębszych relacji z klientem, co przekłada się również na zaufanie do oferowanych produktów;
- Stosunkowo prosty sposób komunikacji.
Trend Web 2.0 – moda czy szansa biznesowa?
Termin Web 2.0 robi ostatnio zawrotną karierę. Mnożą się serwisy zaliczane do tej kategorii i rośnie liczba ich użytkowników. Tymczasem Web 2.0 to typowy buzzword, modne powiedzonko, które jest przy tym na tyle pojemne, że kryje w sobie wiele różnych znaczeń. W sensie technicznym Web 2.0 można tłumaczyć jako pewien trend polegający na szerokim zastosowaniu nowych technik (takich jak AJAX czy XHTML) i kanałów dystrybucji treści (np. RSS). W znaczeniu społecznym oznacza on nowy etap rozwoju internetu, gdzie dominującą rolę odgrywają serwisy społecznościowe, a ich głównym wyznacznikiem jest to, że ich (współ)twórcami są sami użytkownicy.
Przeczytaj także:
Innowacje marketingowe
oprac. : A. Gołębicka, M. Musioł / Marketing w Praktyce
Więcej na ten temat:
społeczności internetowe, marketing i reklama, społeczność, budowanie społeczności, kreowanie marki, komunikacja marketingowa, blog firmowy, Web 2.0