Prawa pasażerów linii lotniczych - raport ECK
2007-03-17 12:40
Przeczytaj także: ECK: prawa pasażera linii lotniczych
W 2005 r. Sieć zanotowała 1195 próśb o informacje oraz 1521 skarg i sporów, co stanowi 15% wszystkich zarejestrowanych spraw. W ECK Polska sprawy związane z podróżami lotniczymi w 2005 r. stanowiły 22% ogółu. Podobnie było w 2006 r., kiedy z 1122 zgłoszeń konsumenckich 22,5% dotyczyło linii lotniczych.Konsumenci zwracają się do Sieci ECK z prośbą o informacje na temat warunków przewozów lotniczych, przepisów, opłat i regulaminów. Z doświadczeń Sieci wynika, że konsumenci często nie czytają warunków umów z przewoźnikiem (np. regulaminu przewozu bagażu, gdzie są wpisane ograniczenia odpowiedzialności linii lotniczej za niektóre przedmioty).
Najwięcej skarg zgłoszonych ECK dotyczyło bagażu – 24%, opóźnień – 23% i odwołania lotu – 22%. Bardzo niewielki procent spraw jest związanych z odmową wpuszczenia na pokład – 8%. Wiele skarg dotyczyło linii lotniczych z Irlandii - 17% oraz Wielkiej Brytanii - 16%.
W 2006 r. do ECK Polska zgłoszono 253 sprawy związane z podróżami lotniczymi. 17% z nich dotyczyło opóźnienia lotu, także 17% odwołania lotu a zaledwie 2% nie wpuszczenia na pokład. Jedna trzecia konsumentów miała problem z opóźnionym, zagubionym lub zniszczonym bagażem. Spośród 88 zgłoszonych problemów z bagażem 50% dotyczyło utraty, 34% opóźnienia a 16% zniszczenia bagażu.
Z raportu Sieci wynika, że pasażerowie wiedzą, że przysługują im pewne prawa w razie problemów podczas podróży samolotem, ale nie mają pewności jakie dokładnie są to prawa. Bardzo często są przekonani, że należy im się rekompensata pieniężna, podczas gdy w większości przypadków przewoźnik może wypełnić swoje obowiązki w inny sposób np. zapewniając posiłki, napoje, nocleg, alternatywne połączenia.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl