Koniunktura konsumencka III 2007
2007-03-29 01:10
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej (bieżący oraz wyprzedzający), zarówno w marcu br., jak i w I kwartale osiągnęły najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka II 2007
Zaobserwowano wprawdzie gorsze niż w lutym oceny zmian w zakresie ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju (w najbliższych 12 miesiącach), a także obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów, jednak wszystkie pozostałe wskaźniki koniunktury konsumenckiej pozostały na tym samym poziomie, bądź wykazały poprawę – szczególnie wyraźną w przypadku oceny przewidywanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.Z porównania obecnych wyników do obserwowanych przed rokiem czy dwoma laty wynika, że nastroje społeczne w obszarze konsumpcji indywidualnej nadal utrzymują się na korzystnym poziomie. Jest to szczególnie widoczne w odniesieniu do wskaźnika obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia, jak również w przypadku obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów.
Wartość bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej pozostaje od lutego na niezmienionym poziomie i wynosi obecnie –10,8. W porównaniu do analogicznego miesiąca 2006 oraz 2005 roku zaobserwowano poprawę odpowiednio o 6,2 oraz o 14,2 pp. Pozytywny przebieg zmian odzwierciedlają także dane kwartalne przy różnicy względem I kwartału 2006 i 2005 roku wynoszącej odpowiednio 3,2 i 13,5 pp.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w marcu wartość –11,2, a więc lepszą o 1,5 pp. od wyniku z poprzedniego miesiąca. W okresie ostatnich dwóch lat obserwowany jest stały wzrost notowań – o 10,5 oraz o 17,8 pp. względem tego samego miesiąca 2006 oraz 2005 roku, a w skali kwartalnej odpowiednio o 6,3 pp. i 15,7 pp.
Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w marcu 2007 roku
Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych w ostatnich 12 miesiącach przyjęła w marcu wartość zbliżoną do wyniku z poprzedniego miesiąca –13,4. W stosunku do analogicznego okresu 2006 i 2005 roku zaobserwowano poprawę odpowiednio o 9,7
i 14,5 pp. (licząc miesiąc do miesiąca) oraz 8,4 i 15,9 pp. (kwartał do kwartału).
W marcu uległa poprawie ocena oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych w najbliższych 12 miesiącach. Poziom notowań wzrósł w porównaniu do lutego o 3,9 pp. i wynosi –1,6. Tym samym jest korzystniejszy od wyników obserwowanych przed rokiem czy dwoma laty o 5,4 i 11,0 pp., a uwzględniając wyniki kwartalne - o 1,0 i 9,0 pp.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
![Koniunktura konsumencka XII 2010 [© Scanrail - Fotolia.com] Koniunktura konsumencka XII 2010](https://s3.egospodarka.pl/grafika/koniunktura-konsumencka/Koniunktura-konsumencka-XII-2010-apURW9.jpg)
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl