(Nie)lojalność polskich klientów
2007-04-02 01:12
Współczynnik migracji klientów wg terytorium. © fot. mat. prasowe
Zmiana dostawców stała się narodowym rytuałem Polaków, co kosztuje firmy blisko 2,5 miliarda Euro - wynika z Indeksu Migracji Klientów, przygotowanego przez BMC (ang. BMC Churn Index). Badania, które posłużyły do stworzenia indeksu, wskazują, że proces ten nabiera tempa - 26% klientów zmieniło w ciągu ostatnich sześciu miesięcy bank. 2007 może być rokiem masowej migracji klientów.
Przeczytaj także: Niska jakość usług w sklepach obuwniczych
96% polskich klientów zmieniało w przeszłości dostawców. W czterech spośród 11 branż Polacy zmieniali usługodawców częściej niż wynosi europejska średnia – dotyczyto w szczególności banków, operatorów komórkowych, dostawców usług internetowych i sklepów online.
Nieudolne postępowanie w sytuacjach problemowych stanowiło trzy spośród sześciu najważniejszych przyczyn migracji; Polacy chcą też mieć większy wybór
Opracowany przez BMC Indeks Migracji Klientów pokazuje, że wdrożenie systemów wczesnego wykrywania problemów, które mają klienci, a także ich rozwiązywania i aktywnego świadczenia spersonalizowanych usług to warunki niezbędne do zwiększenia lojalności. Trzy spośród sześciu głównych przyczyn migracji klientów w Polsce to utrzymywanie ich w niewiedzy na temat problemów, brak ciągłości w usuwaniu błędów firmy oraz niewiedza pracowników centrów telefonicznych na temat historii usług oferowanych klientowi. Natomiast rozwiązanie tych kwestii wskazywane było jako trzy z pięciu głównych powodów zwiększonej lojalności. Jednak zmiana dostawców z powodu braku wyboru zdecydowanie wyróżnia Polskę, która pod tym względem dwukrotnie przebija europejską średnią.
fot. mat. prasowe
Współczynnik migracji klientów wg terytorium.
Aktywne rozwiązywanie problemów mogłoby gwałtownie obniżyć migrację
Dane pokazują wręcz, że 84% polskich konsumentów (trzecie miejsce w Europie) byłoby bardziej lojalnych, gdyby dostawcy aktywniej podchodzili do informowania klientów o działaniach, jakie podejmują w celu rozwiązania problemów z usługami. Klienci w Polsce podchodzą na tyle emocjonalnie do tej kwestii, że trzy czwarte (61%) byłoby bardziej lojalnych, gdyby dostawcy zaoferowali im mechanizmy samoobsługowe, umożliwiające tworzenie własnych żądan serwisowych i uniknięcie kontaktu z nielubianym centrum telefonicznym.
Nie nagradzać ludzi za zostanie tylko za pozostanie klientem
O ile nieznajomość historii usług świadczonych klientowi przez pracowników centrum telefonicznego jest dobrym wskaźnikiem, pozwalającym przewidzieć migrację, to najważniejszym powodem w Polsce (42%), dla którego klienci zmieniają dostawców, jest brak jakiejkolwiek nagrody za przedłużenie umowy. 59% respondentów w Polsce, zapytanych o jedną rzecz, którą dostawca mógłby zrobić, żeby zachęcić ich do pozostania, odpowiedziało „nagrodzić nas za przedłużenie kontraktu.”
Przeczytaj także:
Biura podróży: jakość obsługi klienta
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl