Rynek telekomunikacyjny w UE 2006
2007-04-06 00:10
Przeczytaj także: Polski rynek telekomunikacyjny
„Otwarcie rynków telekomunikacyjnych na konkurencję jest bez wątpienia jednym z sukcesów UE, czego potwierdzeniem jest tendencja do obniżania opłat oraz coraz wyższa jakość usług. Mimo że uzyskano pozytywne wyniki, takie jak wzrost sektora o 2,3 % oraz 5 % dodatkowych inwestycji, nie są one jednak wystarczające, jeżeli chodzi o konkurencyjność europejską.” - stwierdziła Viviane Reding, komisarz Unii Europejskiej ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów. „Dlatego też tegoroczna reforma unijnych przepisów telekomunikacyjnych musi być skoncentrowana na tych kluczowych problematycznych dziedzinach, gdzie konkurencja wciąż nie jest skuteczna. W sektorze, w którym technologia ma charakter wykraczający poza granice państw, organy regulacyjne powinny dążyć do osiągnięcia efektu skali na poziomie ogólnoeuropejskim, co leżałoby w interesie zarówno operatorów jak i konsumentów."Sprawozdanie Komisji przedstawia w skrócie sytuację tuż przed reformą unijnych przepisów telekomunikacyjnych na europejskich rynkach telekomunikacyjnych, czyli w sektorze, którego dochody wynoszą prawie 290 miliardów EUR. Sprawozdanie obejmuje oddzielne części poświęcone sytuacji w każdym z państw członkowskich.
Najważniejsze zagadnienia poruszone w tegorocznym sprawozdaniu:
Niższe ceny i większy wybór dla konsumentów
Ceny za trzyminutowe połączenie krajowe w ramach telefonii stacjonarnej spadły z około 41,8 eurocentów w 2000 r. do 25 eurocentów obecnie. W ubiegłym roku ceny krajowych usług telefonii komórkowej spadły aż o 13,9 %.
Ponad 31,4 mln klientów telefonii komórkowej (wzrost o 6,3 mln) skorzystało z prawa, nadanego im na mocy przepisów UE, do utrzymania tego samego numeru przy zmianie abonamentu z jednego operatora na innego. Wśród państw członkowskich najwięcej klientów decyduje się na to w Hiszpanii (9,21 mln). W przypadku linii telefonii stacjonarnej w UE operatorów zmieniło w ten sposób ponad 15 mln konsumentów (w porównaniu z 7 mln w 2005 r.). W Szwecji konsumenci mają już możliwość zachowania swoich numerów przy przechodzeniu na usługi typu VoIP.
Rynki telefonii komórkowej dojrzewają
W 2006 r. dochody wzrosły o 4,5 %. W Europie w użyciu jest 478,4 mln telefonów komórkowych, co świadczy o penetracji rynku na poziomie 103 % populacji (wzrost z 95 % w 2005 r.). Najwyższy poziom penetracji występuje w Luksemburgu (171 %), we Włoszech (134 %) oraz na Litwie (133 %).
Stacjonarna telefonia głosowa: spadek dochodów operatorów
W 2006 r. spadek dochodów wyniósł między 4,5 i 5,1 %. Konkurencja nadal przyczynia się do ograniczania udziałów operatorów posiadających pozycję dominującą: obecnie należy do nich średnio 65.8 % dochodów detalicznych w UE-25.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl