Ruch na lotniskach będzie rósł
2007-04-07 00:05
Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje, że lotnictwo cywilne będzie się w dalszym ciągu rozwijało na stabilnym i zrównoważonym poziomie. Następować będzie ekspansja przewoźników niskokosztowych, zwiększona konkurencja spowoduje obniżenie wysokości cen biletów i wzrost zainteresowania transportem lotniczym.
Przeczytaj także: Lotniska w Polsce w 2006
Urząd Lotnictwa Cywilnego regularnie opracowuje prognozy ruchu lotniczego w Polsce. W związku z tym, iż rok 2006 był kolejnym rokiem dynamicznego wzrostu przewozów lotniczych do i z Polski, ULC zaktualizował prognozę przewozów pasażerskich oraz liczby operacji w polskich portach lotniczych.Prognoza przedstawia szacowaną liczbę pasażerów korzystających z transportu lotniczego oraz liczbę operacji lotniczych w polskich portach lotniczych w latach 2007 - 2030.
W opinii ULC lotnictwo cywilne będzie się w dalszym ciągu rozwijało na stabilnym i zrównoważonym poziomie. W ciągu kilku najbliższych lat lotnictwo nadal będzie odczuwać pozytywny wpływ liberalizacji i otwarcia rynku przewozów lotniczych w 2004 r. Następować będzie dalsza ekspansja przewoźników niskokosztowych, zaś zwiększona konkurencja powoduje obniżenie wysokości cen biletów i wzrost zainteresowania transportem lotniczym.
Rozwojowi sprzyjać będzie ponadto liberalizacja prawa lotniczego zarówno krajowego, jak i międzynarodowego, w tym liberalizacja umów międzynarodowych umożliwiająca otwieranie nowych połączeń i wkraczanie na polski rynek nowych przewoźników. Na rynek przewozów lotniczych pozytywnie wpływa utrzymujące się stosunkowo wysokie tempo wzrostu gospodarczego Polski.
Warunkiem prognozowanego wzrostu jest jednak ciągły rozwój infrastruktury lotniskowej oraz zwiększanie efektywności wykorzystania przestrzeni powietrznej w sposób zapewniający niezbędną przepustowość dla rosnącego ruchu lotniczego.
Zgodnie z opracowaną prognozą w roku 2030 Polska może osiągnąć podobny poziom rozwoju gospodarczego (PKB na jednego mieszkańca), który obecnie występuje w krajach tzw. starej piętnastki, a tym samym zbliży się do poziomu mobilności wymienionych krajów (w 2005 roku w UE współczynnik mobilności wyniósł 2,36; Polska w roku 2030 uzyska poziom 1,98).
Przeczytaj także:
Największe lotniska świata stawiają na samoobsługę
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl
Więcej na ten temat:
lotniska, rozwój lotnisk, tanie linie lotnicze, porty lotnicze, przewozy lotnicze, rynek lotniczy