e-Społeczności w działaniach PR
2007-04-09 00:06
Przeczytaj także: Narzędzia PR w Internecie
Dobrym i mało kosztownym narzędziem PR i marketingowym (nawet w firmie dysponującej małym budżetem marketingowym), są działania prowadzone za pomocą internetu.Pierwszą, naturalną formą prowadzenia działań PR w Sieci jest wykorzystanie jej do bezpośrednich kontaktów z mediami (do publikowania i wysyłania wiadomości prasowych) oraz budowania płaszczyzny kontaktów z dziennikarzami (informacje prasowe oraz żywy, podtrzymywany kontakt z dziennikarzami). Jest to niejako podstawa, na niej w miarę możliwości mogą być budowane inne działania.
Drugi, bardziej zaawansowany (chociaż wcale nie bardziej kosztowny) polega na budowaniu interakcji z użytkownikami firmowego serwisu internetowego. Elementem takiego podejścia są formularze kontaktowe, czaty z użytkownikami itp. Ważnym elementem interakcji z użytkownikami witryn firmowych są także fora dyskusyjne, pozwalające na tworzenie wokół firmy czy jej konkretnych marek "wirtualnych" społeczności.
Internetowa społeczność czyli co?
W klasycznym rozumieniu, społeczność to grupa ludzi zamieszkująca pewne terytorium, w ramach której członkowie mogą zaspokajać swoje podstawowe potrzeby. Ma poczucie wspólnych wartości, związania z terytorium, własnej odrębności w stosunku do innych. Lokalną społeczność charakteryzują wspólne problemy, własne źródła informacji, lokalne autorytety i przywódcy [def. za: Rafał Węsierski
"Społeczność internetowa z perspektywy psychologii społecznej"].
Użytkownicy Internetu wkraczają w pewną sztucznie wytworzoną przestrzeń, w której uzyskują informacje i wysyłają wiadomości, a nawet mogą tworzyć jej części. W tej przestrzeni użytkownicy Internetu zaspokajają swoje potrzeby komunikacyjne i informacyjne, spożytkowują zasoby Internetu dla celów zawodowych czy rozrywkowych. Grupa internautów, która w określonym miejscu sieci regularnie (systematycznie) i naturalnie komunikuje się ze sobą na określony temat to wirtualna społeczność.
Według badań Piotra Drygasa z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, do podstawowych zalet e-społeczności internauci zaliczają między innymi: zdobywanie nowych informacji, wzrost wiedzy z danej dziedziny oraz wymianę opinii pomiędzy uczestnikami, szybką możliwości wskazywania błędów w produktach firmy oraz sposobów ich naprawienia, szybkie rozwiązywanie problemu z produktami (brak konieczności oczekiwania na odpowiedź z firmy - często odpowiedzi od innych użytkowników produktu), recenzje produktów firmy pisane przez użytkowników, zapoznanie się z cechami produktu przed jego kupnem. Jako zaleta wymieniana była także satysfakcja z udzielenia pomocy innemu członkowi społeczności oraz możliwość podzielenia się własnym zdaniem z innymi i kontakt z osobami o podobnych zainteresowaniach.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl