Internauci przekazują 1 proc. podatku
2007-04-17 01:02
Przeczytaj także: Filantropia: jesteśmy hojni i tego samego oczekujemy od biznesu
Motywacja i główni odbiorcyW poprzednim roku najczęściej przekazywano pieniądze organizacjom pomagającym dzieciom – aż 46 proc. wspierających „jednym procentem” podatku wybrało te organizacje. Na mniejsze wsparcie finansowe mogły liczyć podmioty niosące pomoc osobom starszym, chorym, niepełnosprawnym, a także organizacje zajmujące się ochroną zdrowia oraz o profilu edukacyjnym i wychowawczym. Co zastanawiające, pytani rzadko byli w stanie podać konkretną przyczynę udzielenia wsparcia takiej, a nie innej organizacji. Główną motywacją dla przekazywania części swojego podatku jest ogólna chęć niesienia pomocy. Drugim czynnikiem wymienianym przez respondentów była identyfikacja z celami i wartościami, które dana organizacja realizuje.
Kto wie, jak przekazać 1%?
Blisko połowa (49 proc.) użytkowników sieci wie dokładnie, na czym polega procedura przekazywania 1% podatku. W przypadku pozostałych internautów brak wiedzy dotyczącej głównych założeń ustawy wydaje się być istotną przeszkodą powodzenia „akcji 1%”. Co trzeci badany, który rozliczał się z fiskusem w ubiegłym roku, nie wsparł żadnej organizacji właśnie z powodu braku świadomości, jak to uczynić.
Jak pokazują wyniki raportu Gemius realizowanego przy współpracy ze stowarzyszeniem SOS WD, najwięcej informacji o możliwości wsparcia organizacji “jednym procentem” posiadają osoby z wykształceniem wyższym lub niepełnym wyższym (niemal 2/3 tej grupy wie, jak przekazać 1%). Także mieszkańcy dużych miast, a w szczególności Warszawy, wykazują się dużą znajomością tych zasad. Badanie pokazuje zatem, jak ważne jest dotarcie do internautów słabiej wykształconych i zamieszkujących nie tylko miejskie aglomeracje.
fot. mat. prasowe
Które z poniższych stwierdzeń najbardziej pasuje do Pana(i) wiedzy na temat możliwości przekazania 1
Najczęściej wskazywanym przez wszystkich internautów źródłem wiedzy o akcji 1% w 2007 roku są programy telewizyjne. Co interesujące, większa liczba respondentów miała styczność z ogłoszeniami lub reklamami promującymi samą akcję (48 proc.), niż kreacjami reklamowymi konkretnych organizacji (40 proc.).
Wśród osób, które zetknęły się z ogłoszeniami lub reklamami dotyczącymi „akcji 1%”, najskuteczniejszym medium jest telewizja – 68 proc. internautów z tej grupy wskazało na zetknięcie się ze spotami telewizyjnymi. Reklama prasowa dotarła do 51 proc. badanych. Kampanię outdoorową dostrzegło 39 proc. respondentów. Kreacje reklamowe w internecie promujące „akcję 1%” zauważył co trzeci internauta (36 proc.).
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl