Kandydaci do UE i e-zakupy
2003-06-15 12:16
Przeczytaj także: Kandydaci do UE i Internet
Niezwykle istotnymi w tej kwestii okazały się m. in. przyzwyczajenia kulturowe – otóż brak popularności zakupów w Sieci na Cyprze, związany jest z zamiłowaniem mieszkańców tego kraju do targowania się. Z kolei w niektórych krajach, gdzie doceniono już łatwość i wygodę zakupów w Internecie, problemem pozostaje wciąż niski stopień dostępności do Sieci i mały odsetek używalności kart kredytowych.Oto jak się przedstawiają dane dotyczące wybranych krajów:
• Polska: Trudna sytuacja ekonomiczna spowodowała upadek wielu przedsiębiorstw, szczególnie tych bez dużego zabezpieczenia finansowego. Choć nasz kraj ma dużą liczbę mieszkańców, problemem wciąż pozostaje ograniczony dostęp do Internetu, związany z wysokimi cenami. Na rynku znajduje się kilka sklepów internetowych, w tym także internetowe sklepy spożywcze, zwykle jednak oferują one możliwość dokonywania zakupów tylko lokalnym mieszkańcom.
• Bułgaria: Brak zaufania do systemów bankowych powoduje, że karty kredytowe wciąż cieszą się małą popularnością. Większość sklepów to małe prywatne przedsięwzięcia. Zakupy na zagranicznych stronach internetowych nie cieszą się popularnością. Istnieje kilka sklepów online, m.in. books.bg (książki), margaritaflowers.com (kwiaty) i get.bg (elektronika).
• Cypr: Zakupy online pozostają wciąż zjawiskiem marginalnym, w związku z tym że mieszkańcy mają niedaleko do tradycyjnych sklepów, a godziny pracy nie uniemożliwiają robienia zakupów w normalnych sklepach. Na wyspie istnieje kilka sklepów, np. mathisis.com (książki), redrose.com (kwiaty) i netdrinks.com (artykuły spożywcze).
• Węgry: Zakupy online dość popularne, a większość transakcji opłacana jest przy dostawie. Zakupy przez Internet oferują np. viragneked.hu (kwiaty), butoruzlet.hu (meble), hazipatika.hu (medykamenty) czy fokuszonline.hu (książki).
• Litwa: Bardzo niska popularność kart kredytowych w tym kraju, sprawia że choć zakupy online są dość popularne, to jednak dominującą formą płatności są rozliczenia gotówkowe. Litwini mogą się zaopatrywać w Internecie m.in. w sklepach musicshop.lv (muzyka), shop24.lv (elektronika) i enaplus.com (artykuły spożywcze).
• Rumunia: Kraj charakteryzuje się niską popularnością kart kredytowych, ograniczonymi systemami bankowości online i brakiem rozwiązań, gwarantujacych bezpieczeństwo transakcji w Sieci. Większosc rozliczeń za zamówienia online odbywa się w formach gotówkowych. Wśród internetowych sklepów wymienić można emania.ro (elektronika i artykuły spożywcze, bez opłaty za dostawę), domo.ro (elektronika) i megamarket.ro (sklep spożywczy).
• Turcja: Ten kraj ma potecjał do stania się największym rynkiem w Europie, pomimo niskiej popularyzacji Internetu. Sklepy sieciowe to m.in. hepsiburada.com (elektronika, wspierany przez medialną grupę Dogan), ideefixe.com (ksiażki) i gima.com.tr (artykuły spożywcze).
oprac. : Beata Szkodzin / 4Press