Marki godne zaufania 2007
2007-04-24 13:19
Czynniki zaufania do marki - Europa. © fot. mat. prasowe
Europejczycy obdarzają największym zaufaniem marki, które oferują produkty wysokiej jakości. Zaledwie co trzeci Europejczyk jest zdania, że marka godna zaufania to marka szeroko reklamowana - wynika z sondażu European Trusted Brands 2007.
Przeczytaj także: Marki godne zaufania 2014
Przypisywana sobie przez mieszkańców Starego Kontynentu uczciwość znajduje odzwierciedlenie w ich zachowaniach konsumenckich. Deklarują oni, że przy wyborze marek zwracają uwagę na wartości etyczne danej marki. To tylko fragment szerszego portretu europejskiego konsumenta, który wyłania się z wyników tegorocznej, siódmej już, edycji badania European Trusted Brands, którego organizatorem i pomysłodawcą jest Reader’s Digest.W tegorocznej edycji badania European Trusted Brands przebadano 15 krajów europejskich. Oprócz tematyki marketingowej i wskazania przez konsumentów marek godnych zaufania celem badania była również analiza nastrojów społecznych, a także portretu europejskiego konsumenta.
Jak wynika z badania, przeciętny Europejczyk postrzega siebie przede wszystkim jako osobę uczciwą. Najczęściej są to Holendrzy, często również Belgowie, Austriacy i Portugalczycy. Najrzadziej cechę tę przypisują sobie Czesi. Ta cecha uwidacznia się przy wyborach konsumenckich Europejczyków, którzy deklarują, że wybierając marki, zwracają uwagę na wartości etyczne danej marki, reputację kierownictwa firmy zarządzającej daną marką oraz na odpowiedzialność firmy za ochronę środowiska.
Marka godna zaufania to dla przeciętnego Europejczyka marka, która przede wszystkim oferuje produkty wysokiej jakości (80% wskazań, z czego blisko 70% jako bardzo istotne), z którą wiążą się osobiste doświadczenia respondenta (76% odpowiedzi). Dla większości badanych jako czynnik zaufania do marki istotny jest również stosunek wartości produktu do jego ceny. Co drugi badany Europejczyk wskazuje również na silny wizerunek oraz aktywność w życiu publicznym marki. Reklamowanie marki jako czynnik zaufania ma znaczenie jedynie dla co trzeciego badanego Europejczyka (najcześciej dla Rumunów), a dla 35% nie jest istotne.
Wysoka jakość produktów jako kryterium zaufania do marki jest najważniejsza dla Brytyjczyków, a także dla Finów, Polaków i Rosjan, najmniej ważna zaś dla Portugalczyków. Osobiste doświadczenia z marką jako czynnik zaufania do danej marki mają największe znaczenie dla Finów, natomiast najmniejsze dla Rumunów i Francuzów.
Na tle pozostałych Europejczyków to najczęściej Brytyjczycy ufają markom, których producent rozumie potrzeby klientów (prawie 90% wskazań). Stosunkowo często czynnik ten uwzględniają także Rosjanie. Brytyjczycy najczęściej spośród Europejczyków zwracają uwagę na to, czy stosunek wartości do ceny produktów danej marki jest wysoki oraz czy marka traktuje odpowiedzialnie problem ochrony środowiska, jak również czy marka kojarzy się z wysokimi wartościami etycznymi.
Wśród Europejczyków niewielu jest tradycjonalistów – mniej niż połowa. Czesi i Rumuni najczęściej jednak zwracają uwagę na długie tradycje marki.
Otwartość na wypróbowywanie nowych marek deklaruje około 40% badanych. Europejczycy są zdania, że niektóre marki są warte tego, by za nie więcej zapłacić. Wyjątkiem są w tej kwestii Rosjanie, którzy rzadko są skłonni zapłacić więcej za niektóre marki (jedynie 20% badanych Rosjan).
Przeczytaj także:
Marki godne zaufania 2012 - branża finansowa
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
marki godne zaufania, trusted brand, najlepsza marka, European Trusted Brands, Reader's Digest, marka, marki