Marki godne zaufania 2007
2007-04-24 13:19
Przeczytaj także: Marki godne zaufania 2014
Europejczycy przyznają również, że często polecają innym daną markę oraz udzielają innym opinii na temat marek. Stosunkowo rzadko jednak przyznają się, że jako pierwsi wypróbowują nową markę. W tej kwestii dominują Finowie, wśród których niemal trzech na czterech badanych przyznaje, że jako pierwsi sprawdzają nowe marki. Bardzo niechętni wypróbowywaniu nowych marek są Węgrzy, ale także Niemcy i Czesi.
Bardzo istotnym czynnikiem zaufania do marki jest dla Polaków – podobnie jak dla Europejczyków – to, czy marka oferuje produkty wysokiej jakości. Kolejnymi istotnymi elementami zaufania są: osobiste doświadczenia z marką oraz rozumienie potrzeb klientów przez producentów. Polacy nieco częściej niż przeciętny Europejczyk zwracają uwagę na to, czy marka ma długie tradycje, czy jest bardzo dobrze znana, czy ma silny wizerunek oraz czy jest szeroko reklamowana.
„Jesteśmy tradycjonalistami - bardziej niż inni akcentujemy długą tradycję i dobrą znajomość oraz silny wizerunek marki. Mamy także większe od przeciętnego Europejczyka zaufanie do reklam: marka szeroko reklamowana budzi w nas większe zaufanie (deklaruje to 40% Polaków) niż w innych społeczeństwach, które miały więcej czasu na oswajanie się i sprawdzanie wiarygodności kampanii reklamowych” - komentuje wyniki Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Spośród wszystkich badanych Europejczyków Polacy najczęściej potwierdzają, że inni proszą ich o opinię na temat danej marki oraz że często polecają innym daną markę. Polacy są umiarkowanie chętni do wypróbowywania nowych marek – ponad 40% badanych deklaruje, że jako pierwsi wypróbowują nowe marki. Są jednak zdecydowanie przekonani, że za niektóre marki warto zapłacić więcej (uważa tak niemal 80% badanych Polaków).
„Polska jest krajem, w którym reklama szeptana ma najlepsze perspektywy. Najczęściej właśnie u nas decyzje konsumenckie podejmowane są na podstawie opinii znajomych i przyjaciół. Jest to zresztą przejaw szerszego zjawiska. Polacy nie czytają instrukcji, lecz pytają sąsiadów, jak użytkować nową pralkę, inwestując pieniądze nie kierują się prospektami towarzystw inwestycyjnych, tylko radzą się tych, którzy już zainwestowali. My, Polacy nie mamy równie silnego jak społeczeństwa zachodnie nawyku samodzielnego podejmowania decyzji kupiecko-inwestycyjnych. Największe zaufanie mamy do tzw. głosu ludu, do tych, którzy przed nami zaryzykowali” – uważa Czapiński.
Charakterystyka europejskich konsumentów w poszczególnych krajach
Austriacy – wśród Austriaków jest najwięcej w Europie naśladowców, ale i osób impulsywnych. Stosunkowo rzadko przyznają, że jako pierwsi wypróbowują nowe marki. Raczej często wymieniają się opiniami na temat marek. Stosunkowo rzadko zwracają uwagę na to, czy marka jest szeroko reklamowana, czy ma silny wizerunek, czy jest dobrze znana lub czy jest aktywna w życiu publicznym.
Belgowie – najczęściej (obok Czechów) określają się jako buntownicy. Raczej rzadko w porównaniu do innych, zwracają uwagę na rozumienie potrzeb konsumenta. Są mniej chętni niż przeciętny Europejczyk do udzielania opinii na temat marek.
Przeczytaj także:
Marki godne zaufania 2012 - branża finansowa
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
marki godne zaufania, trusted brand, najlepsza marka, European Trusted Brands, Reader's Digest, marka, marki