Nowa forma reklamy: spotler w komórce
2007-04-25 11:48
Przeczytaj także: Marketing telefoniczny a reklama SMS
Spotler to nie tylko nowe pojęcie, ale przede wszystkim nowe możliwości w branży reklamowej, nowy sposób dotarcia do kilkudziesięciu milionów odbiorców i potencjalnych klientów. Jak wynika z danych GUS, prawie każdy Polak ma dziś komórkę.Pod koniec ubiegłego roku odnotowano w kraju 37 mln aktywnych kart SIM, co oznacza, że tylko w 2006 roku przybyło u nas 7,5 mln kolejnych kart telefonicznych (dla porównania – w roku 2005 wzrost kształtował się na poziomie 6 mln).
I biorąc nawet pod uwagę fakt, że pewien procent tych kart należy z pewnością do nieużywanych, a część abonentów ma na przykład dwa telefony, to i tak wynik jest dość imponujący. Według operatorów sieci GSM realna liczba aktywnych, unikalnych użytkowników telefonów to w Polsce ok. 30 – 33 mln.
Idealne narzędzie do komunikacji marketingowej?
Jest duża szansa na to, aby Mobile Advertising i sam spotler stał się już wkrótce jednym z najlepszych narzędzi przekazu reklamowego w rękach marketerów. Na rewolucyjność tej metody komunikacji oraz na jej potencjał składa się kilka istotnych czynników:
- telefon to medium o dużym zasięgu, które odbiorca zawsze ma przy sobie,
- nowoczesne możliwości technologiczne pozwalają uatrakcyjnić przekaz,
- użytkownicy komórek otwarci są na wszelkie nowinki,
- można precyzyjnie zdefiniować grupę targetową,
- a także dokładnie zmierzyć efekty mobilnej kampanii reklamowej.
Spotler jako kreacja wizerunkowa
Reklama tego typu wyświetla się jako statyczna lub animowana grafika na ekranie telefonu użytkownika przez minimum 5 sekund. Jej format zależy od wielkości wyświetlacza telefonu. Odbiorcy serwowany jest taki plik, który w danym modelu telefonu wygląda najkorzystniej. Ze względu na niewielką szybkość transferu danych, grafika nie może być zbyt ciężka – to w zasadzie jedyny minus takiej formy reklamowej.
Prosprzedażowy spotler interaktywny
Nieco bardziej zaawansowana forma reklamy mobilnej, szczególnie atrakcyjna dla tych, którzy zainteresowani są pozyskiwaniem bezpośrednich kontaktów z konsumentami i sprzedażą swoich produktów lub usług. Reklama tego rodzaju składa się z trzech elementów: grafiki, krótkiego tekstu reklamowego oraz elementu „opt-in”, dzięki któremu pozyskuje się zgodę użytkownika telefonu na kontakt z nim. Spotler Interactive pełni więc zarówno rolę wizerunkową, jak i sprzedażową (gromadząc stosowne zgody).
Spotler i… krok dalej w stronę użytkownika
Jeszcze bardziej rozbudowana forma Mobile Advertising (z przekierowaniem do mikrostrony zawierającej dodatkowy przekaz reklamowy) zakłada, że po pierwszym kontakcie użytkownika z graficzną reklamą otrzymuje on prezent w postaci darmowego gadżetu na telefon. Prezent powiązany jest oczywiście z dodatkowymi informacjami o promowanym produkcie lub usłudze.
Korzyści wynikające z zastosowania takiego rodzaju reklamy są oczywiste: wzmocnienie wizerunku i świadomości marki u odbiorcy poprzez odpowiednio zaprojektowany element graficzny, pozyskanie pozytywnego nastawienia do marki dzięki wartości dodanej (mobilny gadżet) dla użytkownika telefonu, możliwość naturalnego przekierowania odbiorcy do dodatkowych informacji o reklamowanym produkcie lub usłudze, a także umieszczenia numeru kontaktowego z infolinią.
oprac. : Marketing w Praktyce