Optymistycznie w e-reklamie
2003-06-14 12:23
Przeczytaj także: Rynek reklamy warty blisko 9 mld zł
Raport przygotowany przez PricewaterhouseCoopers na zamówienie Interactive Advertising Bureau pokazuje, że wzrost wpływów z reklamy online jest szybszy, niż prognozowano."Branża ma szanse na rozwój i stabilny wzrost w nadchodzących latach" – napisano w raporcie. "Krajobraz rynku mediów uległ zmianie i reklamodawcy wykorzystują tę ewolucję aby budować i umacniać relacje z klientami, którzy łączą się z Internetem by robić zakupy, umawiać się na randki, rezerwować wycieczki i szukać informacji".
Powoli znikają czynniki hamujące rozwój rynku reklamy internetowej, w tym ograniczenie budżetów reklamodawców. Z kolei postępujące upowszechnianie łącz szerokopasmowych stwarza możliwości eksperymentowania z nowymi formatami reklamowymi, co przyciąga do tego medium kolejne firmy. Jednak pomimo optymistycznych prognoz i pierwszych oznak poprawy sytuacji, cały rok 2002 zamknął się dla amerykańskiej branży reklamy online wynikiem 6 mld USD, czyli aż o 26% słabszym niż 8,1 mld USD uzyskane w rekordowym roku 2000 i o 16% słabszym niż wpływy z roku 2001.
Statystycznie co trzeci dolar wydany w ubiegłym roku w USA na reklamę internetową został przeznaczony na banery reklamowe. Wydatki na pozycjonowanie w wyszukiwarkach osiągnęły 15% całości wydatków – przeszło trzykrotnie więcej niż w roku 2001. W stosunku do roku 2001 większym zmianom nie uległy grupy reklamowanych produktów. Najwięcej reklam (32%) było poświęconych dobrom konsumpcyjnym, na kolejnych miejscach uplasowały się komputery (18%), usługi finansowe (13%) i media (12%).
oprac. : 4Press