Tydzień 24/2003 (09-15.06.2003)
2003-06-15 12:04
- Wyniki referendum europejskiego: za członkostwem w Unii Europejskiej głosowało ok. 76,87%, przeciw było 23,13%, frekwencja wyniosła ponad 58%.
- W założeniach do przyszłorocznego budżetu przewiduje się, ,skonsumowanie" 9mld zł z rezerwy rewaluacyjnej (zapis w projekcie budżetu został dokonany bez konsultacji z NBP). Poziom deficytu budżetowego został założony na poziomie 3,9% PKB, czyli 33,1mld zł.
- Według Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH (IRG) wskaźnik koniunktury w przemyśle w maju wyniósł 14pkt. Oznacza to wzrost o 1pkt w porównaniu do kwietnia.
- W tym roku polskie zadłużenie wobec międzynarodowych organizacji z tytułu składek może wynieść ponad 98 mln zł np. wobec ONZ zalegamy ze składkami rzędu 4,5 mln USD (tj. 16,7mln zł).
- Według GUS w drugiej połowie maja ceny żywności wzrosły o 0,5% m/m, lecz w porównaniu z pierwszą połową maja spadły o 0,1%. W opinii MF przewiduje się wzrost cen w kwietniu o 0,3% r/r oraz o 0,5% r/r w maju.
- Według MF inflacja średnioroczna w tym roku wyniesie ok.1%, wobec 1,9% w 2002 roku. Przewiduje się czerwcową inflację na poziomie 1,1% (w maju 0,5%). Co prawda w tym miesiącu ceny nie wzrosną, ale w czerwcu ubiegłego roku była deflacja (0,4%), stąd taki wzrost inflacji liczony r/r.
- Według firmy Samar w pierwszych pięciu miesiącach roku na polskim rynku sprzedano więcej o 14,6% r/r nowych samochodów. Jednak w maju sprzedaż ta spadła o 0,9% m/m. Najwięcej aut sprzedaje Fiat, Skoda, Renault i Toyota. Największy wzrost sprzedaży notuje Ford (+58,5%), Citroen (+45,2%) i Toyota (+43,7%), a największy spadek zanotował Volkswagen (-16,4%).
- Hewlett-Packard Polska to w ciągu ostatnich 5 lat największa polska firma branży informatycznej. Na rynku telekomunikacyjnym niezagrożoną pozycję lidera ma TP SA. W 2002 roku wartość polskiego rynku informatycznego wzrosła o 7% r/r (do 12,8mld zł), a wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego wynosi dziś ok. 30mld zł (przy czym na TP SA przypada 18mld zł). Strukturę wpływów na polskim rynku IT zapewnia: produkcja i sprzedaż sprzętu- ok.7mld zł, usługi informatyczne ok. 3,4mld zł, oprogramowanie- 2,4mld zł.
Mikrokomentarz do wydarzeń gospodarczych
Politycy zbyt często i zbyt łatwo zapominają, że sytuacja gospodarcza kraju jest rezultatem wspólnej pracy setek tysięcy firm oraz milionów pracowników i nie jest to tylko cecha naszych polityków.
Politycy też bardzo często przeceniają swoją rolę w osiąganiu sukcesu gospodarczego, a także minimalizują swoją rolę w przypadku niepowodzeń gospodarczych.
Rządzący nie zawsze:
- pamiętają, że ich głównym zadaniem jest skuteczna regulacja mechanizmów zbiorowego działania i koncentrowanie wysiłku wokół ogólnospołecznych celów.
- respektują obowiązującą w biznesie zasadę, że przełożony realizuje cele poprzez swoich współpracowników-podwładnych, których zaangażowanie jest zależne od zrozumienia intencji rządzącego i celów zespołowego działania oraz od ich akceptacji.
- pojmują, że w skutecznym zrealizowaniu celów ogólnych muszą być zainteresowani wykonawcy, muszą w jak największym stopniu w realizacji celu zbiorowego widzieć także swój interes.
- uwzględniają w swoim działaniu to, że muszą jak najwięcej ludzi przekonać do stawianych celów i sposobów ich realizacji tak, by wykonawcy uznali je za swoje, by w jak największym stopniu zidentyfikowali się z nimi. Polska gospodarka jest dzisiaj w trudnym momencie. Wymaga ona:
- wybrania i postawienia realnych, a równocześnie realizowalnych celów,
- mobilizacji społecznej wokół wybranych celów i sposobów ich realizacji,
- roztropnego działania tak rządzących jak i rządzonych.
W ostatnim okresie wsłuchiwaliśmy się w odgłosy dyskusji rządowych na temat sposobów uzdrowienia finansów publicznych. Poznaliśmy też stanowiska decydentów i różnych środowisk na temat sposobów na ożywienie naszej gospodarki. Poglądy są różne i jest to normalne, bo w kraju są różne interesy poszczególnych grup społecznych i środowisk zawodowych. Ważne jednak jest, aby to, co i jak będziemy robić było w głównym swoim nurcie społecznie akceptowalne, by wybrane koncepcje i sposoby ich realizacji rozumiało i akceptowało środowisko przedsiębiorców, by w jak największym stopniu zaakceptowało je społeczeństwo...
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy