Rynek suplementów diety będzie rósł
2007-05-08 01:30
Przeczytaj także: Rynek suplementów diety w Polsce
Zmniejszenie biurokracji czynnikiem rozwoju rynku suplementówZdaniem przedstawicieli firm przebadanych przez PMR czynnikiem, który może najbardziej wpłynąć na rozwój ich przedsiębiorstw w ciągu najbliższych lat, jest uregulowanie przepisów prawnych. Respondenci wskazują tutaj najczęściej na utworzenie bardziej przejrzystych norm prawnych i wytycznych, według których mogliby postępować rynkowi gracze (producenci, importerzy, dystrybutorzy, ale też urzędy) nie mając przy tym wątpliwości przy ich interpretacji. W wyniku wprowadzenia jasnych przepisów interesy wszystkich podmiotów na rynku byłyby jednakowo chronione, a ich sprawy np. postępowania wyjaśniające po zgłoszeniu produktu do Głównego Inspektoratu Sanitarnego (GIS), toczyłyby się według jednakowych wytycznych dla wszystkich podmiotów.
W porównaniu do wymienianych barier, gdzie 18% firm wskazało, że główną przeszkodą w ich działalności jest długa i skomplikowana procedura notyfikacji produktów w GIS, respondenci stosunkowo rzadko wymieniali uproszczenie istniejącej drogi rejestracji suplementów jako czynnik rozwoju rynku. Bardzo prawdopodobne jest jednak, że firmy uważają za wystarczające dla zmniejszenia biurokracji rejestracyjnej doprecyzowanie przepisów prawnych. Będzie wtedy mniej wątpliwości jakie dokumenty dostarczyć lub jak dokonać problematycznej niekiedy klasyfikacji tzw. produktów z pogranicza leków, suplementów diety i środków dietetycznych, co niewątpliwie może skrócić czas procedury w GIS.
Szybki rozwój gospodarczy stymuluje rynek
Firmy zajmujące się obrotem suplementami diety w Polsce oczekują również, że ich rozwojowi pomoże wzrost gospodarczy w Polsce oraz powszechniejsza wiedza o suplementach. Jeden na pięciu respondentów dostrzega szansę dla swojej firmy we wzroście gospodarczym i związanym z tym bogaceniem się społeczeństwa. Suplementy diety to produkty odpłatne w całości, luksusowe, więc ich zakup silnie zależy od zasobności portfela konsumenta.
Część respondentów widzi szansę we wzroście świadomości społecznej o suplementach diety. Jednocześnie niewiele z nich uważa za czynnik rozwoju zwiększenie intensywności działań marketingowych związanych z promocją suplementów oraz zwiększenie nakładów na cele reklamowe.

1 2
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl