Gartner: 6 porad dla dyrektorów IT
2007-05-16 13:50
Podczas gdy dyrektorzy działów IT ciągle borykają się z rosnącymi wymaganiami ze strony organizacji, Gartner zidentyfikował sześć praktyk, w wyniku których tracą oni czas, a których powinni unikać, po to, aby skupić się na kluczowych zagadnieniach i zmaksymalizować swoje znaczenie dla przedsiębiorstwa.
Przeczytaj także: Trendy w zarządzaniu IT w Polsce
Odrzucenie lub zmiana przyjętych zachowań jest trudna i często wymaga sporych nakładów pracy. Jak podkreśla John Mahoney, vice prezes Gartnera – “Dyrektorzy IT potrzebują ‘przestrzeni do zmian’ i najlepszą drogą aby taką przestrzeń im zapewnić jest nie skupianie się na tym co nie generuje wartości.” Oto sześć porad Gartnera:- Przestań kontrolować priorytety budżetowe – upewnij się, że twoja organizacja minimalizuje obszar sporów dotyczących używania danej technologii przez jednostkę organizacyjną, w szczególności jeśli dana jednostka ma pełną kontrolę nad swobodnymi wydatkami. Dla dyrektorów IT ważniejsze jest upewnienie się, że przedsiębiorstwo wykorzystuje technologię w sposób efektywny, niż dostarczenie całej technologii przez własne organizacje IT. Istotną rzeczą może być również wsparcie i szkolenia dla kadry, co może pomóc w ustaleniu priorytetów.
- Struktura firmy nie jest narzędziem dowodzenia i kontroli – Sztywne standardy i zasady działania mogłyby ułatwić zmniejszenie ryzyka zmian w systemie, lecz takie podejście wzmacnia tradycyjny pogląd, że organizacja IT w firmie nie rozumie tego, że przedsiębiorstwo musi szybko reagować na zmiany rynkowe. Nie należy wykorzystywać struktury firmy do kontrolowania priorytetów i bezpośrednich szczegółów aplikacji biznesowych, należy ją wykorzystywać do wzmacniania koherencji.
- Nie patrz przez pryzmat IT, skup się na efektywności przedsiębiorstwa – należy położyć nacisk na wykonalną liczbę wskaźników wartości IT, które mają znaczenie dla menedżerów. Wskaźniki te powinny łączyć się ze znanymi miarami biznesowymi takimi jak cele przedsiębiorstwa, strategie lub procesy biznesowe i powinny odzwierciedlać aktualny stan i dotychczasowy postęp. Idealnym rozwiązaniem byłoby gdyby te wskaźniki były wspólnie dostarczane odpowiedniej jednostce organizacyjnej firmy lub dołączane do panelu kontrolnego menedżera.
- Zaprzestań rozbudowywania aplikacji, infrastruktury i zespołów nadzorujących strukturę IT w firmie – jest to często powszechna przyczyna leżąca u podstaw braku dyscypliny przy podejmowaniu decyzji w firmie. Ostatecznym działaniem mającym na celu rozwiązanie tego problemu jest stworzenie i wielokrotne wykorzystywanie strategicznego portfolio aplikacji i potencjału istniejącej infrastruktury. Dokładnie oznacza to wykorzystywanie struktury przedsiębiorstwa i powiązanych mechanizmów w celu zapewnienia koherencji.
- Nie definiuj usług w kryteriach technicznych, a zacznij w biznesowych – zaleca się zmniejszenie liczby oferowanych usług, połączenie ich w logiczne grupy i opisanie w taki sposób by odzwierciedlały procesy i działania faktycznie wykonywane przez użytkownika – np. „Dodawanie nowych pracowników”, które może obejmować szereg usług w tym wsparcie dotyczące komputerów stancjonarnych, urzadzeń telekomunikacyjnych i przenośnych lub „Projektowanie stanowiska pracy i instalacja”.
- Nie marnuj czasu na rozpamiętywanie problemów z przeszłości – wiarygodność wymaga budowania silnych relacji osobistych. Oznacza to bycie politycznie inteligentnym, integrowanie celów działu IT z działaniami przedsiębiorstwa oraz przewidywanie potrzeb firmy w celu rozmieszczenia przewidywalnego strumienia technologii, która wspomoże przedsiębiorstwo. Ciągłe rozpamiętywanie przeszłych problemów może to hamować.
Badanie zrealizowane przez Gartnera objęło 150 dyrektorów IT, których poddano badaniu ankietowemu podczas spotkania na szczycie w miasteczku Carlsbad w Kaliforni w grudniu 2006 roku.
Przeczytaj także:
Zarządzanie ryzykiem. Hedging jako tarcza amortyzująca straty
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
dyrektorzy działów IT, zarządzanie, błędy polskich menedżerów, błędy w zarządzaniu