Konsumenci i podejmowanie decyzji
2007-05-18 01:07
Przeczytaj także: Jakość obsługi: cena i oferta najważniejsze
2. Demokratyzacja rzecznictwa przejawia się w tym, że blisko jeden na dwóch konsumentów (45 proc.) jest uznawany za rzecznika. W Europie i Azji jest więcej takich rzeczników i mają oni większy wpływ na innych, niż w USA. Badanie wyodrębniło trzy typy rzeczników:- Rzecznicy zaangażowani (9 proc. globalnych konsumentów) angażują się w widoczne czynności takie jak organizacja protestów lub prowadzenie blogów z zamiarem poparcia ważnych spraw i problemów, marek czy produktów. Ta wąska grupa ma także szeroki zasięg oddziaływania – jedna osoba dociera średnio do 110 innych. W przypadku Azji i Pacyfiku, zaangażowani rzecznicy stanowią 11 proc. konsumentów.
- Rzecznicy słabo zaangażowani (36 proc. konsumentów) aktywnie wspierają lub pomniejszają znaczenie spraw, odwodzą od marek i produktów, ale nie są tak gorliwi jak ich zaangażowani odpowiednicy. Dla przykładu, tego rodzaju rzecznicy najczęściej piszą listy do organizacji lub redakcji, ubiegają się o wsparcie dla ważnych spraw lub rozsyłają informację o produkcie do innych. Docierają do 38 średnio osób.
- Negatywnie nastawieni rzecznicy – to rzecznicy z obu wymienionych wyżej grup, którzy koncentrują się na zniechęcaniu do produktów lub usług.
fot. mat. prasowe
- Media drukowane i elektroniczne mają największy wpływ na opinie i działania wśród konsumentów na całym świecie.
- Zaangażowani rzecznicy, częściej niż nie-rzecznicy, deklarują wpływ Internetu na swoje opinie.
- Respondenci z Europy i Azji są bardziej podatni na wpływ radia, prasy I Internetu niż respondenci z USA.
Przeczytaj także:
Polski konsument a zakupy: cena ważna dla 95% Polaków

oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl