eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolskie firmy i zarządzanie kryzysowe

Polskie firmy i zarządzanie kryzysowe

2007-05-23 00:34

Organizatorzy VI Kongresu Public Relations wraz z agencją ALERT MEDIA Communications opublikowali wyniki badania dotyczącego wizerunkowych sytuacji kryzysowych przeprowadzonego wśród największych polskich przedsiębiorstw. W badaniu wzięły udział 202 firmy z rankingu 500 największych polskich przedsiębiorstw dziennika Rzeczpospolita.

Przeczytaj także: Jak poradzić sobie psychicznie z kryzysem medialnym

Wśród badanych firm niemal dwie trzecie (60%) przyznały, że przechodziły kryzys opisywany w mediach. Analiza występowania kryzysów w 10 zbadanych sektorach wykazała, że branżą najbardziej narażoną na kryzys jest górnictwo. Wszyscy respondenci z tej branży przyznali, że w przeszłości ich firmy walczyły z kryzysem.

Dużą częstotliwość występowania sytuacji kryzysowych wykazały także firmy z takich branż jak: pośrednictwo finansowe, handel hurtowo-detaliczny, naprawa samochodów, transport, gospodarka magazynowa, łączność i energetyka. Kryzysowość tychże branż waha się w przedziale 60-70%. Najrzadziej kryzysy wystąpiły w przedsiębiorstwach działających w sektorze usług komunalnych i społecznych, a także w obsłudze nieruchomości.

Wśród przyczyn sytuacji kryzysowych znajdujących się wewnątrz firm najczęściej wymieniano: katastrofy i awarie (30%), błędy lub przestępstwa pracowników (29,6%, w tym kadry kierowniczej - 7,8%) oraz wypadki przy pracy (24,2%).

Częściej przyczyn sytuacji kryzysowych polskie firmy doszukują się jednak na zewnątrz swych struktur. Są to przede wszystkim: nieprawdziwe informacje podawane w mediach (42,1%), niekorzystne decyzje władz administracyjnych, regulacyjnych i kontrolnych (29,6%) oraz problemy wywołane przez partnerów biznesowych, dostawców, zleceniobiorców, dealerów etc. (28,1%). Ponad 2/3 firm (68,6%) wskazało jako przyczyny sytuacji kryzysowych te bezpośrednio związane z informacjami przekazywanymi przez media. Zaliczają się do nich nieprawidłowe publikacje w mediach (jak wyżej – 42,1%) oraz zarzuty stawiane wobec firm publicznie (26,5%.).

„W podobnych badaniach w USA aż 80% firm pytanych o przyczyny kryzysu wskazuje na źródła znajdujące się wewnątrz firm. U nas jest inaczej. Wskazuje to, że polska sytuacja gospodarcza wciąż nie jest stabilna i dla przedsiębiorców więcej zagrożeń generuje otoczenie funkcjonowania firm - jak media, niestabilni partnerzy biznesowi, czy zależność od skomplikowanych przepisów i często nieracjonalnych decyzji władz regulacyjnych” – powiedział Adam Łaszyn, Prezes ALERT MEDIA Communications.

„Badania pokazały wyraźną konieczność podjęcia działań edukacyjnych w polskich przedsiębiorstwach. Okazuje się, że nawet w największych polskich firmach istnieją poważne niedociągnięcia, które mogą prowokować nie tylko kolejne kryzysy, ale i ich poważne następstwa” – zwrócił z kolei uwagę dr Dariusz Tworzydło, Kierownik Zakładu Public Relations, WSIiZ z siedzibą w Rzeszowie. Wskazał on na wyniki badań, z których wynika, że więcej niż co czwarta (27 proc.) polska firma nie ma opracowanych procedur jak komunikować się z mediami i innymi grupami docelowymi (takimi jak np. konsumenci, partnerzy handlowi, inwestorzy, władze kontrolne) w przypadku niekorzystnych przekazów ze strony środków masowego przekazu, czy opinii publicznej. Co dwudziesta firma w Polsce dopiero przy okazji tego badania w ogóle dowiedziała się, że takie plany istnieją.

Grubo ponad jedna trzecia badanych przedsiębiorstw (38 proc.) jest przekonana, że plan komunikacji kryzysowej nie jest im potrzebny, bo poradzą sobie z każdym kryzysem, gdy już nadejdzie. Kolejna grupa aż 9 proc. – czyli co dziesiąte przedsiębiorstwo – nie widzi potrzeby przygotowania się do komunikowania w kryzysie, gdyż są tak pewni siły wizerunku swojej firmy, iż nie wierzą, by nawet poważny kryzys mógł mu zaszkodzić.

Do pobrania:


oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: