Koniunktura konsumencka V 2007
2007-05-30 00:25
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IV 2007
W maju wskaźnik oczekiwanych w najbliższych 12 miesiącach zmian sytuacji ekonomicznej kraju przyjął wartość –3,8 (poprawa w stosunku do kwietnia o 2,3 pp.), zbliżając się do najwyższego osiągniętego dotąd poziomu z początku 2006 roku. W porównaniu do wyników obserwowanych w analogicznym miesiącu 2006 i 2005 roku obecne notowanie jest bardziej korzystne, przy różnicy odpowiednio 10,6 i 13,3 pp.
Oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów są w maju bardziej optymistyczne w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wartość tego wskaźnika wynosi obecnie 2,5, a więc o 4,5 pp. przewyższa poprzednie notowanie i jest najwyższa w całym okresie realizacji badania. W relacji do analogicznych obserwacji sprzed roku oraz sprzed dwóch lat wykazuje poprawę odpowiednio o 14,1 oraz 20,7 pp.
W maju br. wyraźnie zmalały wśród konsumentów obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia. Wartość wskaźnika jest niższa względem poprzedniego miesiąca o 2,4 pp. i wynosi –18,9. Jest to najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania i podobnie jak to miało miejsce w poprzednich siedmiu miesiącach (począwszy od października 2006 roku) odzwierciedla sytuację, w której liczba konsumentów wyrażających opinie pozytywne jest większa od liczby osób nastawionych negatywnie. Przebieg zmian w dłuższym okresie czasu, obejmującym lata 2006 i 2005, w dalszym ciągu kształtuje się bardzo pomyślnie, a odnotowany w tym czasie spadek obaw wyraża się różnicą odpowiednio 28,5 i 45,0 pp. porównując wyniki w analogicznych miesiącach.
Wartość wskaźnika przewidywanych możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy poprawiła się względem poprzedniego miesiąca o 2,0 pp., przyjmując poziom –39,7 – najkorzystniejszy w okresie realizacji badania. Dystans w stosunku do wyników uzyskanych przed rokiem i dwoma laty wynosi odpowiednio 8,9 i 13,4 pp. (w relacji do analogicznego miesiąca).
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
1 2
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl