Franczyza tworzy nowe miejsca pracy
2007-06-17 10:27
Dynamika zatrudnienia w jednostkach franczyzowych i agencyjnych w latach 2002-2007. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2006
Z badań PROFIT system wynika, że w ciągu ostatnich pięciu miesięcy zatrudnienie w sieciach franczyzowych i agencyjnych wzrosło o 6 proc, a liczba właścicieli jednostek franczyzowych zwiększyła się o ponad 5 proc. (5,20 %).Przyczyną wysokiego wzrostu zatrudnienia we franczyzie jest trwający od kilku lat boom na tym rynku. Od 5 lat przybywa średnio 45 sieci franczyzowych i agencyjnych rocznie. Większość z nich utrzymuje się na rynku przez minimum dwa, trzy lata, otwierając w tym czasie od kilku do kilkudziesięciu jednostek franczyzowych.
Od początku 2007 roku odnotowano wzrost liczby sieci franczyzowych o ponad 20. Większość z nich to sieci działające głównie w branży usług finansowych (minibank – sieć placówek partnerskich banku BZ WBK), gastronomicznej (Pijalnie Czekolady E.Wedel) i odzieżowej (międzynarodowa korporacja SELA) i nieruchomości (Century 21, Coldwell Banker czy Dom Ametyst).
Popularność franczyzy i wzrost zaufania do tej formy działalności sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na podpisanie umowy franczyzowej. Dzięki temu rośnie liczba małych i średnich przedsiębiorstw zakładanych na potrzeby współpracy franczyzowej.
"Wzrost zatrudnienia we franczyzie przebiega w dwóch etapach: W pierwszej kolejności zwiększa się liczba franczyzobiorców, którzy następnie tworzą miejsca pracy w swoich jednostkach franczyzowych" – wyjaśnia Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy w PROFIT system.
Jak wynika z badań, największe zapotrzebowanie na pracowników występuje w branży art. spożywczych i przemysłowych, art. dla domu i ogrodu oraz w usługach – gastronomia i edukacja, gdzie średnie zatrudnienie wynosi 6-8 osób na jednostkę franczyzową, przy czym zdarza się, że w jednej jednostce franczyzowej zatrudnionych jest kilkadziesiąt osób (supermarkety, restauracje).
Franczyzodawcy korzystają z trendów
Nieruchomości
Ożywienie na rynku nieruchomości sprzyja rozwojowi konceptów franczyzowych w tej branży. Rośnie liczba sieci franczyzowych świadczących usługi pośrednictwa w kupnie - sprzedaży gruntów, domów i mieszkań. Wśród nich są międzynarodowe firmy jak Century 21, Coldwell Banker oraz krajowe – A.D. Drągowski, Bracia Strzelczyk. Sieci partnerskie powstają także w handlu artykułami niezbędnymi w wyposażaniu i urządzaniu wnętrz. W ten trend wpisuje się np. koncept franczyzowy Dobre dla Domu – sieć specjalistycznych sklepów z podłogami, panelami i drzwiami. Według badań PROFIT system tylko w jednostkach franczyzowych w branży nieruchomości oraz art. dla domu i ogrodu pracuje obecnie prawie 3 tys. osób.
Finanse
Ze zmian na rynku korzystają także franczyzodawcy z branży finansowej. W ciągu roku wartość kredytów udzielonych przez banki gospodarstwom domowym wzrosła o 38,7 proc. do wysokości 198,5 mld zł, w tym wartość kredytów mieszkaniowych wyniosła prawie 90 mld zł (87,1 mld zł), co oznacza roczny wzrost o 57,2%. Rośnie także liczba osób, które otwierają rachunki bieżące oraz korzystają z różnych form oszczędzania i inwestowania – lokat, rachunków maklerskich, zakupu obligacji lub jednostek funduszy inwestycyjnych. Aby zwiększyć dostępność usług finansowych, a jednocześnie obniżyć koszty inwestycji, instytucje finansowe korzystają z możliwości rozwoju, jaki daje franczyza i agencja.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl