Centra danych - kłopoty z zarządzaniem
2007-06-24 00:25
Firma Symantec ogłosiła wyniki badań, które pokazują, że pracownicy działów informatycznych na całym świecie borykają się z rosnącą złożonością procesów administrowania centrami danych, mając do dyspozycji coraz mniejsze zasoby.
Przeczytaj także: Centra danych: średnie firmy otwarte na nowości
Aby sprostać wymaganiom związanym z łatwym zarządzaniem, respondenci stosują wiele różnych technologii i metod, w tym między innymi zarządzanie pojemnością pamięci masowych, wirtualizację oraz zbiory zasad ITIL (Information Technology Infrastructure Library).Zbyt duża liczba sprzętu i oprogramowania oraz problemy wynikające z błędów ludzkich
Wyniki ankiety wskazują, że złożoność współczesnych centrów danych wynika przede wszystkim z coraz większej liczby serwerów, aplikacji i systemów operacyjnych. Takiego zdania jest 85 procent respondentów. 80 procent badanych uważa, że powodem jest wzrost liczby narzędzi do zarządzania używanych przez pracodawców, a 72 procent jako przyczynę wskazuje przyrost systemów operacyjnych, działających w obsługiwanych środowiskach.
Zdaniem 75 procent ankietowanych jednym z największych wyzwań związanych z zarządzaniem złożonymi środowiskami jest ograniczenie kadry pracowniczej. 50 procent respondentów uważa natomiast, że błąd ludzki w dużym stopniu wpływa na nieplanowane przestoje w centrach danych. Głównymi powodami przestojów są według ankietowanych błędy aplikacji oraz błędy ludzkie, a także awarie sprzętu. Sygnalizują one potrzebę wdrożenia scentralizowanego i zautomatyzowanego rozwiązania zapewniającego dostępność serwerów i aplikacji.
Poszukiwania możliwości konsolidacji i usprawnienia procedur
Według 80 procent respondentów wzrost liczby stosowanych narzędzi do zarządzania stanowi poważny problem i świadczy o potrzebie konsolidacji oraz standaryzacji. W jednym przedsiębiorstwie wykorzystywanych jest średnio dziewięć rozwiązań do zarządzania serwerami i aplikacjami, a ponad połowa ankietowanych informatyków zamierza skonsolidować stosowane narzędzia. Jako główne czynniki przemawiające za konsolidacją wymieniano lepszą funkcjonalność lub wydajność, koszty i posiadanie zintegrowanej platformy.
Szukając sposobów na standaryzację procedur w celu zmniejszenia złożoności, 99 procent ankietowanych wdraża zbiory zasad ITIL/ITSM dotyczące zarządzania usługami informatycznymi. 18 procent badanych już je wdrożyło, u 52 procent ten proces jest w toku, 22 procent zamierza go przeprowadzić w przyszłym roku, a 9 procent – w ciągu trzech lat. Wszyscy respondenci podkreślają, że wdrożenie nastąpi w ciągu trzech lat.
Sposoby zmniejszania złożoności centrów danych
Oprócz wdrażania zbiorów zasad ITIL, ankietowani informatycy stosują lub zamierzają zastosować następujące procesy:
- zarządzanie zasobami i przydziałem pamięci masowej (80 procent ankietowanych);
- zarządzanie wirtualnymi serwerami (71 procent ankietowanych);
- zarządzanie pojemnością pamięci masowych (68 procent ankietowanych);
- zapewnienie ciągłości działań biznesowych oraz możliwości odtwarzania stanu systemów po awarii (60 procent ankietowanych);
- zapewnienie dostępności aplikacji (57 procent ankietowanych).
Przeczytaj także:
Centra danych: walka z kryzysem
![Centra danych: walka z kryzysem [© Scanrail - Fotolia.com] Centra danych: walka z kryzysem](https://s3.egospodarka.pl/grafika/centra-danych/Centra-danych-walka-z-kryzysem-apURW9.jpg)
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zarządzanie danymi, zarządzanie informacją, dyrektorzy działów IT, zarządzanie pamięciami masowymi