Polacy sami kupują leki
2007-06-30 00:59
Przeczytaj także: 20% Polaków kupuje leki bez recepty poza apteką
Do najmniej ważnych czynników decydujących o wyborze leków należą: pochodzenie producenta (polski lub zagraniczny), atrakcyjność reklamy leku oraz chęć wypróbowania nowej marki. Czynniki te uzyskały mniej niż 3% wskazań. Wszystkie te czynniki straciły na znaczeniu w porównaniu z rokiem 2003, jednak największy spadek odnotowano w przypadku atrakcyjnej reklamy – w 2003 jako istotny powód wyboru leku wskazało ją 8% Polaków, obecnie tylko 2%.„Przy wysoce konkurencyjnym rynku leków dostępnych bez recepty, wiedza o motywach wyboru określonego leku przez konsumenta staje się cennym źródłem informacji marketingowej. Wyniki badania wskazują, że Polacy wybierając lek dostępny bez recepty kierują się przede wszystkim własnym doświadczeniem z lekiem oraz rekomendacją farmaceuty. W ciągu ostatnich czterech lat rola farmaceuty w tym zakresie istotnie wzrosła. Na znaczeniu natomiast stracił lekarz. Można więc przypuszczać, że Polacy obecnie zdecydowanie śmielej niż w przeszłości sięgają samodzielnie po leki, mając farmaceutę jako ewentualne, względnie łatwo dostępne źródło informacji o leku, którego jeszcze nie znają. Lekarz, prawdopodobnie ze względu na trudniejszy dostęp, traci na ważności jako źródło rekomendacji leków dostępnych bez recepty, pozostając oczywiście nadal autorytetem w przypadku leków przepisywanych na receptę” - komentuje wyniki prowadząca badanie Marta Barankiewicz z Sektora Badań Rynku Medycznego TNS OBOP.
Informacje o badaniu
Raport „Zwyczaje zakupowe Polaków związane z nabywaniem leków” został przygotowany w ramach badania Omnibus zrealizowanego w okresie 10-14.05.2007r. na reprezentatywnej próbie 1003 Polaków w wieku 15 lat i więcej.
Przeczytaj także:
Leki OTC: ulotki źródłem informacji dla 17% Polaków

1 2
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
leki bez recepty, zakupy leków, preferencje zakupowe, sprzedaż leków, preferencje konsumentów