Koniunktura konsumencka VI 2007
2007-07-03 00:07
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka V 2007
W czerwcu wskaźnik oczekiwanych w najbliższych 12 miesiącach zmian sytuacji ekonomicznej kraju przyjął wartość –7,8 (pogorszenie w stosunku do maja o 4,0 pp.). W porównaniu do wyników obserwowanych w analogicznym miesiącu 2006 i 2005 roku obecne notowanie oznacza wzrost optymizmu konsumentów o odpowiednio 6,9 i 13,7 pp.
Oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów pozostają w czerwcu na niemal niezmienionym poziomie w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wartość tego wskaźnika wynosi obecnie 2,7, a więc w relacji do analogicznych obserwacji sprzed roku oraz sprzed dwóch lat wykazuje poprawę odpowiednio o 18,1 oraz 19,5 pp. Dodatnia wartość tego wskaźnika w ostatnich dwóch miesiącach oznacza, że liczba konsumentów wyrażających opinię, że obecny czas sprzyja robieniu ważnych zakupów jest większa od liczby osób, które nie zgadzają się z tym stwierdzeniem.
W czerwcu obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia nie zmieniły się w porównaniu z wynikiem odnotowanym w maju. Wartość wskaźnika wynosi –19,0. Jest to najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania i podobnie jak to miało miejsce w poprzednich ośmiu miesiącach (począwszy od października 2006 roku) odzwierciedla sytuację, w której liczba konsumentów wyrażających opinie pozytywne jest większa od liczby osób nastawionych negatywnie. Przebieg zmian w dłuższym okresie czasu, obejmującym lata 2006 i 2005, w dalszym ciągu kształtuje się bardzo pomyślnie, a odnotowany w tym czasie spadek obaw wyraża się różnicą odpowiednio 27,7 i 49,5 pp. porównując wyniki w analogicznych miesiącach.
Wartość wskaźnika przewidywanych możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy poprawiła się względem poprzedniego miesiąca o 2,1 pp., przyjmując poziom –37,6 – najkorzystniejszy w okresie realizacji badania. Dystans w stosunku do wyników uzyskanych przed rokiem i dwoma laty wynosi odpowiednio 11,9 i 20,2 pp. (w relacji do analogicznego miesiąca).
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
1 2
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl