eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyUOKiK: zakłady usługowe a prawa konsumenta

UOKiK: zakłady usługowe a prawa konsumenta

2007-07-21 11:48

Przeczytaj także: Prawa konsumenta podczas wyprzedaży


W 158 zakładach sprawdzono rzetelność naliczania i pobierania opłat za wykonane usługi. Na podstawie konfrontacji wystawionych faktur i paragonów z danymi zawartymi w cennikach, dokonano rozliczenia 807 zleceń na wykonanie usług o wartości 95,3 tys. zł. W wyniku tych czynności zakwestionowano rozliczenie jednego zlecenia na skrócenie rękawów kożucha. Za te usługę właścicielka zakładu krawieckiego w Poznaniu pobrała opłatę w wysokości 36 złotych, zamiast opłaty wynoszącej wg cennika 12 złotych, przez co pobraną opłatę zawyżono o 24 złote. Na zawyżanie opłat w tej placówce do WIIH w Poznaniu wpłynęła skarga konsumenta.

Ponadto ujawniono, iż w 5 zakładach stosowano ceny niższe, aniżeli figurujące w cennikach. Przedsiębiorcy oświadczyli, iż wynika to z faktu, że na niektóre usługi, w określone dni tygodnia stosowane są rabaty.

Oznakowanie produktów oferowanych do sprzedaży

W 77 kontrolowanych zakładach (29,4%) przedsiębiorcy prowadzili sprzedaż własnych wyrobów gotowych (odzież, parasolki, torebki), a przede wszystkim artykułów uzupełniających, jak np.: oprawki do okularów, ściereczki do szkieł optycznych, etui na okulary, łańcuszki, zegarki, paski i bransolety do zegarków, kosmetyki, farby do włosów, lokówki, ramki do zdjęć, aparaty i błony fotograficzne. Biorąc pod uwagę ochronę interesu konsumentów sprawdzono prawidłowość oznakowania i jakość oferowanych produktów.

Sprawdzeniem objęto ogółem 591 partii towarów o wartości 184,6 tys. złotych. W 31 zakładach (40,3%) z uwagi na brak lub niewłaściwe oznakowanie zakwestionowano 127 partii wyrobów (21,5% zbadanych partii) o wartości 31,5 tys. złotych (17,1% wartości zbadanych).

Ponadto w 18 zakładach (23,4%) zakwestionowano brak oznaczenia ceną 55 partii oferowanych produktów (9,3% zbadanych).

W toku kontroli zażądano oznaczenia towarów ceną, a do dostawców towarów niewłaściwie oznakowanych wystosowano wystąpienia pokontrolne zwracające uwagę na konieczność właściwego, tj. zgodnego z obowiązującymi przepisami oznakowania towarów przeznaczonych do obrotu w Polsce.

Ustalenia kontroli

Ustalenia kontroli stanowiły podstawę do:
  • postawienia 95 żądań dotyczących usunięcia w toku kontroli stwierdzonych nieprawidłowości takich jak np.: opracowania i uwidocznienia cenników,
  • skierowania 24 wystąpień pokontrolnych zawierających wnioski odnośnie wyeliminowania ujawnionych nieprawidłowości,
  • nałożenia 89 mandatów karnych o łącznej wartości 11,9 tys. złotych za popełnione wykroczenia z art. art. 136 § 2, 137 § 1 oraz 601 § 2 kw,
  • skierowania 2 informacji do urzędów skarbowych,
  • przesłania 2 informacji do organów sanitarnych,
  • skierowania informacji do Sądu Rejonowego.
Podsumowanie i wnioski

Wyniki kontroli, przeprowadzonej przez IH wskazują, że najczęściej ujawnianymi nieprawidłowościami, mogącymi godzić w interes konsumentów, były: brak cenników na oferowane usługi, a także wprowadzenie do obrotu towarów niewłaściwie oznakowanych. W dalszym ciągu wielu przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w sektorze usług pralniczych i naprawy sprzętu rtv i agd, w opracowanych regulaminach oraz wzorcach umownych umieszcza zapisy ograniczające uprawnienia konsumentów, w tym uznane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za klauzule niedozwolone.

poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: