UOKiK: zakłady usługowe a prawa konsumenta
2007-07-21 11:48
Przeczytaj także: Prawa konsumenta podczas wyprzedaży
W 158 zakładach sprawdzono rzetelność naliczania i pobierania opłat za wykonane usługi. Na podstawie konfrontacji wystawionych faktur i paragonów z danymi zawartymi w cennikach, dokonano rozliczenia 807 zleceń na wykonanie usług o wartości 95,3 tys. zł. W wyniku tych czynności zakwestionowano rozliczenie jednego zlecenia na skrócenie rękawów kożucha. Za te usługę właścicielka zakładu krawieckiego w Poznaniu pobrała opłatę w wysokości 36 złotych, zamiast opłaty wynoszącej wg cennika 12 złotych, przez co pobraną opłatę zawyżono o 24 złote. Na zawyżanie opłat w tej placówce do WIIH w Poznaniu wpłynęła skarga konsumenta.
Ponadto ujawniono, iż w 5 zakładach stosowano ceny niższe, aniżeli figurujące w cennikach. Przedsiębiorcy oświadczyli, iż wynika to z faktu, że na niektóre usługi, w określone dni tygodnia stosowane są rabaty.
Oznakowanie produktów oferowanych do sprzedaży
W 77 kontrolowanych zakładach (29,4%) przedsiębiorcy prowadzili sprzedaż własnych wyrobów gotowych (odzież, parasolki, torebki), a przede wszystkim artykułów uzupełniających, jak np.: oprawki do okularów, ściereczki do szkieł optycznych, etui na okulary, łańcuszki, zegarki, paski i bransolety do zegarków, kosmetyki, farby do włosów, lokówki, ramki do zdjęć, aparaty i błony fotograficzne. Biorąc pod uwagę ochronę interesu konsumentów sprawdzono prawidłowość oznakowania i jakość oferowanych produktów.
Sprawdzeniem objęto ogółem 591 partii towarów o wartości 184,6 tys. złotych. W 31 zakładach (40,3%) z uwagi na brak lub niewłaściwe oznakowanie zakwestionowano 127 partii wyrobów (21,5% zbadanych partii) o wartości 31,5 tys. złotych (17,1% wartości zbadanych).
Ponadto w 18 zakładach (23,4%) zakwestionowano brak oznaczenia ceną 55 partii oferowanych produktów (9,3% zbadanych).
W toku kontroli zażądano oznaczenia towarów ceną, a do dostawców towarów niewłaściwie oznakowanych wystosowano wystąpienia pokontrolne zwracające uwagę na konieczność właściwego, tj. zgodnego z obowiązującymi przepisami oznakowania towarów przeznaczonych do obrotu w Polsce.
Ustalenia kontroli
Ustalenia kontroli stanowiły podstawę do:
- postawienia 95 żądań dotyczących usunięcia w toku kontroli stwierdzonych nieprawidłowości takich jak np.: opracowania i uwidocznienia cenników,
- skierowania 24 wystąpień pokontrolnych zawierających wnioski odnośnie wyeliminowania ujawnionych nieprawidłowości,
- nałożenia 89 mandatów karnych o łącznej wartości 11,9 tys. złotych za popełnione wykroczenia z art. art. 136 § 2, 137 § 1 oraz 601 § 2 kw,
- skierowania 2 informacji do urzędów skarbowych,
- przesłania 2 informacji do organów sanitarnych,
- skierowania informacji do Sądu Rejonowego.
Wyniki kontroli, przeprowadzonej przez IH wskazują, że najczęściej ujawnianymi nieprawidłowościami, mogącymi godzić w interes konsumentów, były: brak cenników na oferowane usługi, a także wprowadzenie do obrotu towarów niewłaściwie oznakowanych. W dalszym ciągu wielu przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w sektorze usług pralniczych i naprawy sprzętu rtv i agd, w opracowanych regulaminach oraz wzorcach umownych umieszcza zapisy ograniczające uprawnienia konsumentów, w tym uznane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za klauzule niedozwolone.
Przeczytaj także:
Wakacyjne reklamacje - ile poczekamy na odpowiedź?
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
nieuczciwe praktyki handlowe, prawa konsumenta, prawo do reklamacji, reklamacja, reklamacje, konsument, gwarancja