Koniunktura konsumencka IV-VI 2007
2007-07-25 02:04
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I-III 2007
Pozytywne zmiany wartości wskaźnika ocen dokonywania zakupów od IV kwartalu 2006 r. wskazują na utrzymywanie się wysokiej dynamiki zakupu dóbr trwałego użytku na potrzeby gospodarstw domowych i dalsze polepszanie — ilościowego i jakościowego — wyposażenia gospodarstw domowych w dobra trwałe, w szczególności w nowoczesny technologicznie sprzęt elektroniczny, a także w artykuły gospodarstwa domowego.
W II kwartale 2007 r., podobnie jak w poprzednich trzech kwartałach, w dalszym ciągu znacznie zmniejszyły się w społeczeństwie obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia (w okresie najbliższych 12 miesięcy). Wartość tego wskaźnika wyniosła –18,1 pp. i była lepsza niż w I kwartale o 8,2 pp. Korzystne zmiany wartości tego wskaźnika począwszy od II kwartału 2004 r., a zwłaszcza w II półroczu 2006 r. i I półroczu 2007 r. wskazują, że społeczeństwo odczuwa systematycznie zmniejszający się poziom bezrobocia, jak również spodziewa się dalszej znaczącej poprawy sytuacji na rynku pracy.
W dalszym ciągu poprawiały się także oceny możliwości oszczędzania pieniędzy (w okresie najbliższych 12 miesięcy) przez gospodarstwa domowe konsumentów. Wskaźnik syntetyczny poprawił się w II kwartale 2007 r. o 2,6 w stosunku do I kwartału, a w odniesieniu do II kwartału 2006 r. — o 9,7 pp. Tendencje zmian wartości tego wskaźnika oznaczają, że wraz z poprawą sytuacji finansowej gospodarstw domowych wzrasta także skłonność gospodarstw
domowych do oszczędzania.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wyniósł w II kwartale 2007 r. wartość –6,7 i był wyższy o 4,3 pp. w porównaniu do I kwartału 2007 r. (–11,0) oraz 9,2 pp. w porównaniu do II kwartału 2006 r. (–15,9). Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w II kwartale 2007 r. wartość –7,1, a więc lepszą o 5,4 pp. od wyniku z poprzedniego kwartału (–12,5). W porównaniu do II kwartału 2006 r. wartość wskaźnika była wyższa o 12,9 pp.
Zmiany wartości obydwu wskaźników ufności konsumenckiej w I półroczu 2007 r. wskazują, że oczekiwać należy utrzymania się wysokiej dynamiki spożycia gospodarstw domowych również w II kwartale 2007 r. Zwiększa się i będzie się zwiększać przede wszystkim skłonność gospodarstw domowych do zakupu dóbr trwałego użytku na wyposażenie gospodarstw domowych. Proces ten sprawia, że powinna utrzymać się dobra koniunktura w produkcji, imporcie i handlu dobrami konsumpcyjnymi, w szczególności trwałego użytkowania (m. in. sprzęt i urządzenia rtv oraz agd, samochody).
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka IX 2006
![Koniunktura konsumencka IX 2006 [© Scanrail - Fotolia.com] Koniunktura konsumencka IX 2006](https://s3.egospodarka.pl/grafika/koniunktura-konsumencka/Koniunktura-konsumencka-IX-2006-apURW9.jpg)
1 2
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl