UOKiK: deweloperzy wbrew interesom klientów
2007-07-26 01:20
Przeczytaj także: Deweloperzy mogą zrywać umowy
Jak wynika z przeprowadzonej przez UOKiK kontroli pułapki czyhają na konsumenta także na etapie odbioru mieszkania. Urząd kwestionuje postanowienia przewidujące, że w przypadku nieuzasadnionej odmowy podpisania protokołu wykonawczego lub niestawienia się kupującego do odbioru lokalu, sprzedający może dokonać tego jednostronnie oraz uznać, że lokal odebrano bez zastrzeżeń. W ten sposób konsument zostaje pozbawiony prawa do dochodzenia roszczeń z powodu wadliwego wykonania przedmiotu umowy.
Z analizy skarg konsumenckich wynika, że problemy mogą pojawić się również po wprowadzeniu do nowego lokum. Przedsiębiorcy ograniczają prawa konsumentów do składania reklamacji w przypadku odkrycia wad zakupionego mieszkania. Przykładowo skracają termin, w którym kupujący jest obowiązany zawiadomić o nich sprzedającego – do 5 dni roboczych od wykrycia wady lub stwierdzają zbyt szybkie wygaśnięcie uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne mieszkania. Tymczasem zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującymi, konsumentowi przysługuje prawo do składania reklamacji w wadliwie wykonanym budynku w ciągu 10 lat.
Podpisując umowę, warto zwrócić uwagę na stosowane przez sprzedających nieprecyzyjne pojęcia. Mogą one utrudnić dochodzenie roszczeń. Postanowienia typu: strony zastrzegają możliwość ewentualnych nieistotnych zmian [...], prawo do odstąpienia od umowy przysługuje inwestorowi na skutek innych ważnych przyczyn, czy sprzedający zobowiąże się do wykonania w możliwie krótkim czasie wszelkich zaległych prac – powinno tłumaczyć się na korzyść konsumenta. Jednak w praktyce zyskują na tym deweloperzy.
W efekcie kontroli wszczęto 38 postępowań administracyjnych, 50 deweloperów wezwano do dobrowolnej zmiany praktyk, wobec 8 wystąpiono z pozwami do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W dalszej kolejności Prezes Urzędu będzie nakładał kary finansowe w wysokości do 10 proc. ich ubiegłorocznego przychodu.
Do pobrania:
1 2
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl